دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی و دانش آموزی در مورد دین اسلام

تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع دین اسلام در سایت یافت گردید:

گیر و بندهائ د ین اسلام، که آنها را "اصول دین اسلام" می نامند، بد ین قراراند: توحید، نبوت و معاد.برائ مذهب شیعه دو گیره (اصل) د یگر، عدل و امامت، هم، با آن سه اصل، اضافه شده است. متولیان اسلام براین گمان هستند، که اسلام بر اصول د ین استوار بوده و چنانچه یکی از این اصول محکم باشد، ایمان شخص، در نتیجه اسلام سرنگون می گردد. این برداشت نا درست است چون ایمان به اسلام، به کردارانسان ...

- لا الا ا. . . ، محمد رسول ا. . . 2- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامی اسلام و معجره ایشان و تمسک به آن شرط وارستگی است. 3- اعتقاد به فرشتگان: فرشتگان برای بخشش افراد نزد خداوند وساطت می‌نمایند (سوره مؤمن آیات 9-7، سوره شوری آیه 3) هشت فرشته حاملان عرش الهی می‌باشند (سوره حاقه آیه 17) نوزده فرشته نگهبان دوزخ هستند (سوره مدثر آیه 30) جبرئیل فرشته اعظم خدواند است. (سوره بقره آیه ...

معاد در دين اسلام : باور به رستاخيز (معاد) يکي از اصول دين اسلام است. معاد هم روحاني وهم جسماني است. معاد يکي از اصول دين اسلام و يکي از مهم‌ترين آن‌هاست . زيرا نوشته شده است: امّا در حقيقت مسيح پس از مرگ زنده شد و اولين کسي است که از ميان مردگان بر

ويژگيهاي دين جهاني اسلام و تفاوت آن با ساير اديان: لماى دين شناسى و نويسندگان تواريخ مذاهب معمولا تحت عنوان «اديان » بحث مى کنند، مثلا مى گويند دين ابراهيم، دين يهود، دين مسيح و دين اسلام، هر يک از پيامبران صاحب شريعت را آورنده يک دين مى دانند.

دين فرهنگ و تمدن اسلامى ساده ترين شيوه برخورد با يک واقعيت ناديده انگاشتن آن است و تلاش براى شناخت و پذيرش آن نشانه رشد و خردمندى. دين فرهنگ و تمدّن وجوه و زواياى گوناگون از بود و هست زيست بشرند و هندسه زندگى انسان از آغاز تا کنون بلکه تا پايان را

من بقيه دينها رو هم بررسي کردم و به اين نتيجه رسيده ام که اسلام دين کامليه! شما هم اگر قرآن رو بخونيد خودتون متوجه ميشيد که چقدر دين کامليه! متاسفانه ما خيلي از مفاهيم را بدون اينکه روي آنها فکر بکنيم و يا تحقيقي بکنيم به عنوان يک سري اصول و پيش ف

لزوم پرداختن به موضوع زنان (مقدمه) بى‏شک، یکى از شاخصه هاى نظام‏ هاى اجتماعى و فرهنگىِ پیشرفته و به اصطلاح امروز، مدرنیته و توسعه یافته، نگاه آن اجتماع و طرز تلقى او به موضوع زن است، گویى این موضوع مى‏تواند به تنهایى خط کشى باشد براى اندازه گیرى و سنجش مقدار توسعه یافتگى و یا عقب ماندگى؛ به این منظور در اغلب جوامع و فرهنگ‏ها، این موضوع به طور جدّى و غیر قابل مسامحه، مورد توجّه ...

نظر مى رسد درباره اهمیت «هویت دینى» انجمن هاى اسلامى اتفاق نظر وجود ندارد. عده اى تاکید بر «هویت دینى» انجمن هاى اسلامى را مسئله اساسى جامعه و جنبش دانشجویى نمى دانند و عده اى درست برعکس فکر مى کنند. این نوشته کوشش مى کند در فراز اول دلایل نانوشته غفلت کنندگان از هویت دینى انجمن ها را بازسازى کند. در فراز دوم با نقد دلایل غافلان، از هویت یابى دینى انجمن ها دفاع مى کند. در دو ...

اسلام دین محبت و مسلمان نماد مهرورزی مهر و محبّت مایه و سرمایه‏اى است که جایگاهش ، قلبى که در معارف الهیه از آن تعبیر به بیت اللّه‏ و حرم اللّه‏ و عرش اللّه‏ شده است ، قلبى که همه ارزش انسان به اعتبار محتویات مثبت و نورانى آن است ، قلبى که افق طلوع ایمان و یقین و عشق به حق و مهرورزى نسبت به خلق خداست ، قلبى که صاحبش از آن مراقبت و مواظبت نموده و از این که جایگاه رذایل شود حفظش ...

مقدمه : قرآن کریم که دین خدا را از آدم تا خاتم یک جریان پیوسته معرفى مى کند نه چند تا، یک نام روى آن مى گذارد و آن «اسلام » است.البته مقصود این نیست که در همه دوره ها دین خدا با این نام خوانده مى شده است و با این نام در میان مردم معروف بوده است، بلکه مقصود این است که حقیقت دین داراى ماهیتى است که بهترین معرف آن لفظ اسلام است، و این است که مى گوید: ان الدین عند الله الاسلام (آل ...

ويژگيهاي دين جهاني اسلام و تفاوت آن با ساير اديان لماى دين شناسى و نويسندگان تواريخ مذاهب معمولا تحت عنوان «اديان » بحث مى کنند، مثلا مى گويند دين ابراهيم، دين يهود، دين مسيح و دين اسلام، هر يک از پيامبران صاحب شريعت را آورنده يک دين مى دانند.ا

بر پژوهشگران، صاحب نظران و ارباب دانش پوشيده نيست که مسأله مهدويّت و انديشه ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) در آخر الزمان، يکى از مسايل بسيار حياتى اسلام، و از اعتقادات قطعى عموم مسلمانان است، که شيعه و سنّى در طى قرون و اعصار متمادى همه بر اين عقيده ات

ساختار مقاله يکي از مسائل مهم و اساسي در جهان کنوني ، مسئله تربيت و پرورش انسانها مي باشد . و البته لازمه رشد و تعالي انسانها و جلوگيري از هزاران رنج و نا اميدي و خطر در عصر امروز نيز نه ازطريق توسعه اختراعات و افزايش وسايل مادي و تجعلي ممکن است و

در اسلام مشارکت مردم پشتوانه مکتبي دارد . حجت الاسلام دکتر سيد حسين ابراهيميان دمکراسي و مشارکت سياسي مردم ، از اصول حکومت ديني در نظام حکومتي اسلام ، دمکراسي به منزله يک شيوه با روش حکومتي ، يعني نقش دادن به مردم و مشارکت دادن آنان در مسائل مختل

قيام‌ابي‌عبدالله الحسين(ع) نقطه عطفي در تاريخ اسلام مي‌باشد که چون کوکب درخشاني جلب توجه مينمايد و فصل جديدي در زندگي بشريت مي‌گشايد. انقلابي که مبدأ و منشأ انقلابات ديگر و حرکتي شگرف که موجب تحرک بيشتر گروهها و جنبشي فوق‌العاده که سبب بيداري توده‌ه

خاندان وتباراهل بيت (عليهم السلام) واجداد گذشته خاندان رسالت وامامت ازنسل ابراهيم پيامبر(عليه السلام) و نواده اسماعيل ذبيح ودرسلسله مراتب صلبي به عبدالمطلب مي رسد. عبدالمطلب دوازده پسر داشت که کوچکترين آنها عبدالله است وحضرت محمد (صلي الله عليه وآله

اهميت‏بررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش

آيين اسلام : محمد بن عبدالله (ص)‌روز 20 آوريل 571 ميلادي به دنيا آمد و هنوز بسيار خوردسال بود که هم پدر و هم مادر خود را از دست داد و تحت تکفل عمويش ابوطالب قرار گرفت وي در 12 سالگي با عموي خود سفري به شام کرد و در بين راه با کشيشي آشنا شد که از

هدف رسول خدا از درگيري ها و اعزام سريّه‌ها به قريش، وارد آوردن فشار بر آنها بود. او مي خواست بدين ترتيب آنها را متوجه سازد که مصلحتشان اقتضا مي کند با مسلمانان از در مسالمت و تفاهم درآيند تا دشمني و کينه از ميان برخيزد و مسلمانان در کار دين خويش آزا

اسلام ديني است که به روابط اجتماعي و چگونه حاضر شدن دراجتماع وخوشرو وخنده رو بودن درجامعه وزدودن غبار غم از چهره دوستان بوسيله شادابي وخندان بودن تأکيد بسياري کرده است. واز مؤمنان خواسته است تا از اخمو بودن و تلخي کردن وغمگين بودن دوري کنند چرا که ه

واژه دين در فرهنگ لغات ونيز در کاربردهاي قرآني به معاني حکم وقضا ،رسم و عادت ، قانون ، جزا، حساب، شريعت، طاعت وبندگي ،تسليم و انقياد ، ملت ، اسلام ،روش ورويه وتوحيد وخداپرستي آمده است .1 با اين که اصل دين در باره پژوهشگران ودين پژوهان ، کهن ترين واث

به رغم پندار برخي ساده انديشان، گرايش به لباس و پوشيدگي ، عملي صرفاً تفنني که برخاسته از غريزه تنوع طلبي آدميان باشد، نبوده و نيست بلکه ريشه در حکمتها و مصالح فردي، اجتماعي ، خانوادگي ، روحي و رواني و اعتقادي فراواني دارد، که در اين نوشتار مي کوشيم

علم پزشکي روز به روز در حال پيشرفت و توسعه است، در روزگار ما همراهي دو کلمه قرآني و علم بعضي از اشخاص را به تعجب وا مي دارد بخصوص اگر بدانند که نتيجه بحث نيز گزارشگر هم آهنگي اين دو با هم است . قرآن معجزه جاويد زمان است، هر چند سالها از نزول آن گذ

چکيده مد گرايي ، تجمل گرايي وروند رو به رشد مصرف گرايي در جوامع مختلف در حالي به يکي از چالش هاي جدي عصر حاضر تبديل شده که حمايت وتبليغات گسترده وهمه جانبه غول هاي توليدکننده کالاهاي مختلف از جمله لوازم الکتريکي وديجيتالي ، پوشاک وجواهرات وحتي مواد

حضرت امام خمينى, پس از معصومان (ع) که برگزيدگان خاص الهى اند, نسخه اى بى مثال از شخصيتى جامع است که براى تبيين و شناخت وى بايد از زواياى متعددى نگريست و به تحليل و ارزيابى و مقايسه پرداخت. حضرت امام, در چهره يک انقلابى بزرگ, کسى است که يکى از اصيل ت

مسجد الاقصي مسجد بيت المقدس در شهر قدس و نخستين قبله مسلمانان بوده است. اين مسجد را حضرت داوود عليه السلام بنا کرد و سپس فرزندش، حضرت سليمان، تکميلش فرمود، و از آن پس در طول تاريخ بارها تجديد بنا شد، از جمله در عهد عبدالملک بن مروان خليفه اموي. مسج

همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و

تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک

مهم‌ترين آرمان يک انسان حقيقت‌جو سعادت و رستگاري حقيقي و زندگي جاوداني است که جز در پرتو دين و دين‌داري حاصل نمي‌شود. دين ماندگارترين و معتبرترين ميراث فرهنگي ما است که از سوي پيامبران الهي و در رأس آنان پيامبر خاتم (ص) و جانشينان به حق ايشان و جان

اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده مي‌شوند . اسلام در ل

الهيات فلسفي اسلامي مي‌خواهم‌ آثار دشوار سيد حسين‌ نصر را بر اساس‌ سخنراني‌هاي‌ گيفورد(lecture Gifford) ، با عنوان‌ معرفت‌ و امر قدسي‌(Knooleadge and the Sacred) بررسي‌ کنم‌ که‌ در تکملهِ آن‌ چند سخنراني‌ بِجا در باب‌ ملاصدرا و مولاي‌ روم‌ افزوده‌

حکومتها بر حسب ماهيت و مصدر مشروعيت مى خويش اهداف و مقاصدى دارند که در جهت نيل به آن تلاش مى‏کنند.هدف مهم حکومتهاى غير دينى، تأمين نيازهاى مادى و معيشتى مردم خود است .اما حکومتهاى دينى علاوه بر غايت فوق دغدغه‏ى دين و ارزشهاى آن را نيز دارند. حکومت

پيشينه دين اسلام در سده هفتم ميلادي در شبه جزيره عربستان ظهور يافت. در خلال يک سده پس از پيداييش آن، اين دين موفق به ايجاد يک قلمروي اسلامي شد که از اقيانوس اطلس در شرق تا آسياي ميانه در غرب امتداد يافته بود. يکپارچگي امپراتوري اسلامي ديري نپائيد و

اسلام‌، به‌ عنوان‌ يکي‌ از مترقي‌ترين‌ دين‌هاي‌ الهي‌، از چنان‌ استحکام‌ و قوام‌ ساختاريافته‌اي‌ برخوردار است‌ که‌ از سوي‌ نخبگان‌ و بزرگان‌ دانش‌هايي‌ مانند مردم‌شناسي‌، دين‌شناسي‌، جامعه‌شناسي‌ و ساير مظاهر فرهنگ‌ کنوني‌ بشري‌، به‌ عنوان‌ يک‌ تمدن

چکيده : از بهترين و عالي ترين اعمال ديني ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زيادي کرده است و براي آن آثار و فوائد زيادي در آيات و روايات مطرح نموده است ، اگر چه عبادت در تمام اديان آسماني وجود دارد و ليکن بهترين و زيباترين نوع عبادت همين نمازيست که

دين مجوس : دين مجوس ، همان آئين زردشتي است که در ايران قبل از اسلام دين رسمي مردم بوده است و البته در هندوستان نيز بطور چشمگيري در بين مردم شيوع داشته است ، و فعلاَ هم در هر دو کشور ايران و هندوستان و بعضي از کشورهاي ديگر نيز پيروان فراواني دارد.

چکيده جوان – اسلام – پيامبر – ائمه – زنان - عاشورا – حماسه، حسين (ع) – زينب – راهنمايي – نصيحت – قرآن – نهضت – مهدي (عج) – معارف – اعتقاد – حسن خلق – مسائل شرعي – توبه – صبر- قناعت – مشکلات – اشتغال – ازدواج – ولايت – اهل بيت – داستان – حريم – پد

وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام علم است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی الهیات و دیگری فلسفه دین . از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای فرد متدین نیز که طالب ...

مفهوم دين واژه دين در فرهنگ لغات ونيز در کاربردهاي قرآني به معاني حکم وقضا ،رسم و عادت ، قانون ، جزا، حساب، شريعت، طاعت وبندگي ،تسليم و انقياد ، ملت ، اسلام ،روش ورويه وتوحيد وخداپرستي آمده است .1 با اين که اصل دين در باره پژوهشگران ودين پژوهان ، ک

يکى از مهمترين عوامل اسلامى شدن دانشگاهها تدوين صحيح علوم انسانى بر اساس علوم اسلامى، هماهنگ با آخرين پيشرفتهاى علوم انسانى در مغرب زمين مى‏باشد. اما در اينجا بايد نکاتى را در تحقق اين امر بنيادين و سرنوشت‏ساز در عرصه دانشگاهها و مراکز آموزشى مورد ت

چکيده: برخى کشورها از جمله «ايران‏» که روابط حقوقى آنها بر پايه قوانين اسلامى بنانهاده شده است و کشور «انگلستان‏» که بر مبناى نظام کامن لا اداره مى‏شود، نسبت‏به مقدسات دينى به نوعى حمايتهاى قانونى را اعمال مى‏نمايند، و پاره‏اى ديگر از کشورها چنين حم

اخلاق اسلامي اسلام ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزهاي فردي اکتفا نکرده است، بلکه ديني جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نيازمند است، آنرا به عنوان يک واجب، فرض نموده‌است. براين اساس متناسب با اهميت خاصي که يک علم برسرنوش

با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم کرد.(1) البته وجود اين طبقات بدين معناست که هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى

رمضان | شوال | ذيقعده | ذيحجه تاريخ عنوان 1 محرم يورش ابرهه به مکه معظمه براي نابودي کعبه - 53 سال پيش از هجرت 1 محرم محاصره شدن پيامبر(ص) و بني هاشم در شعب ابي طالب - سال هفتم بعثت 1 محرم سريه ابوسلمه بن عبد الأسد - سال چهارم هجري قمري 1 محر

چکيده: بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعه‌ي فرانگر و بررسي در محمل‌هاي گوناگون است. شناخت همه‌جانبه و کشف فلسفه‌ي ازدواج نيز ميسّر نمي‌باشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تطبيق، مقايسه‌ي ازدواج در دو آيين آسماني

گير و بندهائ د ين اسلام، که آنها را اصول د ين اسلام مي نامند، بد ين قراراند: توحيد، نبوت و معاد.برائ مذهب شيعه دو گيره (اصل) د يگر، عد ل و امامت، هم، با آن سه اصل، اضافه شده است. متوليان اسلام براين گمان هستند، که اسلام بر اصول د ين استوار بوده و چن

اسناد بين‌المللي حقوق بشر از ديدگاه اسلام(قسمت اول) چکيده اين مقاله سه موضوع اصلي را که در اسناد بين¬المللي حقوق بشر مطرح گرديده مورد بررسي قرار داده است و آنها را از ديدگاه اسلام مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهد. موضوع‌هاي مذکور عبارتند از ازدواج ،

بررسي تطبيقي حمايت از حقوق بشر در اسلام و حقوق بين الملل معاصر چکيده اصل «عدم مداخله» و اصل «منع توسل به زور» از جمله اصول کلى حاکم بر روابط بين المللى است که کليت آن، هم در نظام حقوقى اسلام و هم در نظام حقوق بين الملل معاصر پذيرفته شده است. البته د

دين و حقوق بشر ماني که جايزه ي صلح نوبل سال 2003 ميلادي به شيرين عبادي اختصاص يافت و او در اظهار نظري به اين مناسبت، اسلام را با حقوق بشر سازگار دانست، بحث در اين باره بالا گرفته است. هدف نوشته ي زير زدودن برخي ابهامها در بررسي گفتمانهاي مربوط به اي

نظريه‏پردازان تمدن، عوامل مختلفى را براى شکل‏گيرى يک تمدن برشمرده‏اند و گاه به تأثير باورهاى دينى در فرايند توسعه و پيشرفت تمدن توجه داشته‏اند؛ ولى عنصر دين به عنوان جوهره‏ى تمدن، هنوز جايگاهى شايسته در اين نظريه‏ها نيافته است. از سوى ديگر درباره‏ى

زکات درلغت به معني پاکي است وخداوند صدقه واجبه را زکات نام نهاده است چون باعث پاک شدن وتزکيه نفس مي گردد:خداوند مي فرمايد:( ?خذ من اموالهم صدقه تطهرهم وتزکيهم بها?)توبه/103 «ازاموال مومنان صدقه وزکات بگير که بدينوسيله ايشان را پاک مي نمائي وتزکيه مي

جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر چکيده دولت جمهوري اسلامي ايران از 25 معاهده بين المللي در زمينه حقوق بشر، ده معاهده را تصويب و دو مورد را فقط امضاء نموده است. از ميان معاهداتي که ايران تصويب کرده است، دو معاهده با اعلام \

طلاق در اصل رها کردن از روي پيمان و قراردارد است ورها کردن از قيد زوجيت نيز طلاق ناميده شده است. و در اصطلاح شريعت، همان مفهوم عرفي رايج ميان عقلاء را مي رساند که شارع مقدس با شرايط خاصّي امضا کرده وبه معناي گشودن پيوند زناشويي با واژه مخصوص يا اشار

مجلس شوراى اسلامى ? اصل شصت و دوم ? اصل شصت و چهارم ? اصل شصت و ششم ? اصل شصت و هشتم ? اصل هفتادم ? اصل شصت و سوم ? اصل شصت و پنجم ? اصل شصت و هفتم ? اصل شصت و نهم اصل شصت و دوم مجلس شوراى اسلامى از نمايندگان ملت که به‌طور مستقيم و با رأى مخفى ان

جلال‌ الدین محمد، که با عناوین « خداوندگار»، « مولانا»، « مولوی»، « ملای روم» و گاه با تخلص « خاموش» در میان پارسی زبانان شهرت یافته، یکی از شگفتیهای تبار انسانی است. از عنوان‌های او، « خداوندگار» و « مولانا» در زمان حیاتش رواج داشته و «مولوی» در قرن‌ها بعد و شاید نخستین بار در قرن هشتم یا نهم در مورد او به کار رفته است. مولانا در ششم ربیع‌الاول سال 604 هجری قمری در شهر بلخ ...

ابومحمد الیاس بن یوسف نظامی گنجه یی ، استاد بزرگ در داستان سرایی و یکی از نتون های استوار شعر پارسی است . زندگی او بیشتر و نزدیک بتمام در زادگاهش گنجه گذشت و از میان سلاطین با اتابکان آذربایجان و پادشاهان محلی ارزنگان و شروان و مراغه و اتابکان موصل رابطه داشت و منظوم های خود را به نام آنان ساخت .در باره و فاتش تاریخ قطعی درست نیست و آنرا تذکره ای از 576 تا 606 نوشته اند و گویا ...

مقدمه: از زمان آشکار شدن بعثت ،حضرت محمد با جدی تر ین مشکلات در جهت ترویج و تبلیغ دین اسلام مواجه شد در آن زمان طرفداران دین محمد و یا همان سپاه اسلام نسبت به سپاه دشمنان بسیار اندک بودند .با آمدن اسلام موقعیت اجتماعی و حکومتی بسیاری از مشرکین و همچنین حاکمان وقت با مشکل مواجه شد و آنها در صدد برآمدند تا با عناوین مختلف با محمد وارد جنگ شوند .اما چگونه محمد با سپاه اندک می ...

حمله سلطان سلیم به ممالیک در سال 7 1516، شریف مکه را بر آن داشت تا تسلط دولت عثمانی بر سرزمین حجاز را به رسمیت بشناسد. اندکی بعد، فتح نخست بغداد (در سال 1534) و بصره (به سال 1536) سبب شد تا دولت عثمانی در قلب سرزمین های کهن اسلامی حضور یابد. در چشم مردمان عرب، سلیم و جانشینان او سلطان الروم بودند، اما این روشن بود که آنچه امپراطوری عثمانی به دست آورد، تنها یک توسعه جغرافیایی ...

کسانی که فکر می‌کنند مسائل زندگی از یکدیگر جداست و هر چیزی یک مرز و قلمروی خاصی دارد و هر گوشه‌ای و قسمتی از زندگی بشر به یک شی ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و یا احیاناً انکار می‌کنند که کسی مأله‌ای به نام مسائل اقتصادی در قرآن طرح کند زیرا به عقیده اینها هر یک از اسلام و اقتصاد یک مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان یک دین برای خودش و اقتصاد به عنوان یک علم برای خودش اسلام قلمرویی ...

مقدمه: انقلاب اسلامي ايران تنها براي بهبود وضع معاش مردم شکل نگرفت، بلکه فراتر از اين، يک ماهيت ارزشي و ديني دارد و از اينرو، اساسي ترين وصف انقلاب ايران، اسلامي بودن آن است، در اين نوشتار، به راه هاي جهاني سازي انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به يک

حمد و ثنا خداوند ستایش و سپاس خاص پروردگاری است که انسان را به نعمت عقل کرامت ارزانی فرمود و شناخت خویش را با فطرت الهی بدو الهام کرد. درودی بی پایان بر همه انبیاء الهی بویژه پیامبر گرامی اسلام و خاندان پاکباخته اش بخصوص حضرت مهدی (عج) ولی خدا و احیاگر عدل و قسط پس از ستم و جور فراگیر جهانی سلام بر عالمان وارسته و فقیهان شیعه که حقوق اسلامی و معارف ائمه(ع) را حراست کرده و به ما ...

کسانی که فکر می‌کنند مسائل زندگی از یکدیگر جداست و هر چیزی یک مرز و قلمروی خاصی دارد و هر گوشه‌ای و قسمتی از زندگی بشر به یک شی ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و یا احیاناً انکار می‌کنند که کسی مأله‌ای به نام مسائل اقتصادی در قرآن طرح کند زیرا به عقیده اینها هر یک از اسلام و اقتصاد یک مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان یک دین برای خودش و اقتصاد به عنوان یک علم برای خودش اسلام قلمرویی ...

متن فرمان تشکیل مجلس که مظفرالدین شاه روز ۱۳ مرداد ۱۲۸۵ صادر کرد، در «مطبعه مبارکه شاهنشاهى» چاپ شد و به دیوارهاى شهر، از جمله دیوار سفارت انگلستان که عده زیادى از بازرگانان، بازاریان و مردم در آن تحصن کرده بودند، چسبانده شد. این روز، با سالروز تولد شاه مصادف شد و چون بازارها بسته بود، خیابان علاءالدوله و نزدیک سفارت انگلیس را چراغانى و تزئین کرده بودند. اما هنگامى که متن فرمان ...

اسلام و حقوق بشر علاميه جهاني حقوق بشر که در دهم دسامبر 1948م با چهل و هشت رأي موافق و هشت رأي ممتنع به تصويب رسيد (1) از همان ابتداي شکل‌گيريِ مقدمات آن، مناقشات مهمي را برانگيخت و تفاوت‌هاي بنيادي فراواني را در ارزش‌ها و فرهنگ‌هاي ملل آشکار ساخت.

تاريخچه حقوق بشر در اسلام هنگامي که مفاهيم حقوق بشر را در بستر تعاليم اسلام مورد بررسي قرارد مي دهيم قبل از هر نوع پيشداوري بايد نکاتي را به عنوان پيش فرض در زمينه تبيين مباني و مفاهيم حقوقي مد نظر قرارداد زيرا که بي توجهي و يا بي اطلاعي از اين پيش

سخني کوتاه در حقوق بيماران ، مجروحان و معلولان از نظر اسلام دکتر ابوالقاسم گرجي در مورد بيماران ، مجروحان و معلولان از نظر اسلام حقوق و تکليفي وجود ندارد که در زير به اختصار در چند بخشبه برخي از آنها اشاره ميشود : مقدمه – بايد دانست : که گرچه ممکن

قضاوت د ر اسلام مقدمه: موضوع قضا از موضوعات بسيار مهم و حساسي است که در حقوق اسلام از اهميت فوق العاده اي برخوردار بوده وبه همين دليل فقهاي اسلامي پيرامون آن قلمفرسايي ها داشته و سعي نموده اند تا ناگفته ها به حداقل برسد و در اين راستا از منظرهاي گون

رويکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر در آغاز بحث لازم است نکاتى را يادآور شوم: 1. تاثير عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گيتى عنوان و گفتار دل‏انگيز حقوق بشر و آزادى‏ها مطابق موازينى که دارد بين جوامع ستاره‏وار مى‏درخشد و تلالؤ جان بخش آن زو

مقدمه آرمان ها ، دستاورد ها و آسیب شناسی انقلاب اسلامی، سه مساله به هم پیوسته و مهم اند که در این فصل مورد مطالعه قرار می گیرد . آرمان ها ، همان اهداف سلبی و ایجابی انقلابند که مردم به منظور دستیابی به آن ها علیه رژیم پهلوی شوریده و تا سرنگونی آن از پای ننشیند . دستاوردهای انفلاب نیز آرمان هایی هستند که تحقق یافته اند در درجه بعد ، انقلاب ممکن است پس از پیروزی با انواع آفات ، ...

برای روشنفکران مسلمان در عصر ما که از نظر کیفیت زبده‌ترین طبقات اجتماعی می‌باشند و از نظر کمیت خوشبختانه قشر قابل توجهی به شمار می‌روند، مهمترین مسأله اجتماعی «اسلام و مقتضیات زمان» است. دو ضرورت فوری، مسئولیتی سنگین و رسالتی دشوار بر دوش این طبقه می‌گذارد. یکی ضرورت شناخت صحیح اسلام واقعی به عنوان یک فلسفه اجتماعی و یک ایدئولوژی الهی و یک دستگاه سازنده فکری و اعتقادی همه جانبه ...

اهمیت ‏بررسی نجاتب خشی در ادیان، به دلیل افزایش گرایش بشر معاصر به پدیده دین است. یکی از علل اصلی این گرایش، ارائه تصویری امید بخش و نورانی از آینده بشر، توسط ادیان آسمانی است. محور اصلی بحث در مقاله حاضر، ظهور منجی آخر الزمان است که در متون کهن زرتشتی از آن به سوشیانس، یعنی سود دهنده و خیر خواه، تعبیر می‏شود. این برگزیده الهی، زمانی که جهان آکنده از تباهی ها شود، در بخش مرکزی ...

کمال انسان از نظر دين کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51 نويسنده: آيت الله جوادى آملى خداى سبحان کمال محض و کمال‏آفرين است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسى دارند و هم از کمال نسبى

دين و سياست از ديرباز، با يک‌ديگر تبادل و تعامل داشته‌اند. دين با ايجاد «وجدان جمعي»، «انسجام اجتماعي»، «الگو سازي»، «کنترل دروني» و «مشروعيت»، همواره نيازهايي را در نهادهاي غير ديني، به ويژه نهادهاي سياسي برطرف کرده و در مقابل، نياز خود را به «اقتد

اسلام(1) در لغت به چند معني آمده است: اول، به معناي انقياد و پيروي(2) است. دوم، به معناي داخل شدن در دين اسلام است. سوم، بمعناي پرستش خداوند و اخلاص به وي است. ايگناتس گولد تيسهر(3)(18501921م)، اسلام شناس مجارستاني مي نويسد: که اسلام بمعناي خضوع و ف

ساختارهاي مدني اسلام ،‌ضامن حفظ حقوق و آزادي بشر ين ساختارها در قرن‌هاي اوليه اسلام شکل گرفته و تاکنون در تمامي گوشه و کنار جهاني اسلام فعال است و در عين حال تا حدودي قدرت فعال کردن و بسيج نيروها را در رويارويي با سوءاستفاده‌هاي هيأت حاکمه خود دا

باسمه تعالى »السلام عليکم يا اهل بين النبوه« مقدمه: حمد و ستايش مخصوص خداوندى است که اهل بيت )ع( را وسيله نجات انسان از گرداب حيوانيت به جايگاه والاى خويش قرار داده و محبت اهل بيت )ع( را شرط قبولى طاعات و عبادات قرار داده است. در وضعيت اسف بار کنونى

نقش مردم در حکومت اسلامی از جمله مباحث مهم در مقوله حکومت دینی، نقش مردم در حکومت اسلامی است. تبیین دقیق این موضوع و تعیین شایسته جایگاه مردم در حکومت اسلامی، در عصر تبلیغ ایدئولوژیهای مردم‏سالار و طرح حاکمیت بلامنازع نظامهای به اصطلاح دموکراتیک در جهان، وظیفه خطیر اندیشمندان اسلامی است. سؤال اساسی در این زمینه این است که چه رابطه‏ای بین خواست و نظر مردم و حاکمیت وجود دارد؟ آیا ...

آزادي همزاد انسان است. پس انسان فطرتاً آزاد است. خداوند او را آزاد آفريده است و هيچ کس نمي تواند اين ويژگي را از او بزدايد. آزادي يک ارزش انساني است. به همين جهت اعتقاد داريم که در انسان، آزادي اصالت دارد. چه آزادي عقيده و ... محدود کردن آزادي يک اس

در نگاهي به معماري و هنر اسلامي دو وجهه نظر معنوي و صوري (1) درآراءمستشرقيني چون‏«بورکهارت‏»و«کربن‏»از يکسو و«آرنولد»و«گدار»از سوي ديگرظهوري کامل دارد. بورکهارت و کربن و اتينگهاوسن چنان به هنر اسلامي نگريسته‏اند که‏حتي در خانه ساده کعبه جهاني از رمز

نظم سیاسى بدون داشتن پشتوانه نظرى دوام ندارد (1) و هر انقلابى به دلیل آنکه در پى تخریب نظام سیاسى مستقر و ایجاد یک نظام سیاسى دیگر است، ناچار براى نظام مطلوب آینده خود باید یک پشتوانه فکرى و نظرى داشته باشد، وگرنه مهندسى اجتماعى بعد از انقلاب، موفق نخواهد بود و نظام از هم خواهد پاشید.به عبارتى، هیچ انقلابى صورت نمى‏گیرد، مگر اینکه مقدمات تغییر فکر فراهم شده باشد. داورى اردکانى ...

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول