دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی و دانش آموزی در مورد وحیانی

تعداد 31 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع وحیانی در سایت یافت گردید:

وحياني بودن ساختار قرآن وحيانى بودن ساختار قرآن در نظام واژگانى, چگونگى چينش جمله ها و آيه ها و نيز قالب مصحفى آن, زيربناى بسيارى از بحث هاى قرآنى را پى ريزى مى کند; و پرده بردارى ازمعانى رازهاى آن, مى طلبد که بدانيم چه مقدار از اين ساختار, وحي

اسلام مجموعه اي از قوانين دريافت شده از مبدأ کمال و مفاهيمي است وحياني که در قالب الفاظي استوار و متين برقلب آماده و مهذب پيامبر اکرم(صلي الله عليه و اله) نازل شده است و اين آيين ، مجموعه اي است واقع گرا که با حقايق عيني عالم انطباق دارد.همچون انطاق

همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و

آزادي همزاد انسان است. پس انسان فطرتاً آزاد است. خداوند او را آزاد آفريده است و هيچ کس نمي تواند اين ويژگي را از او بزدايد. آزادي يک ارزش انساني است. به همين جهت اعتقاد داريم که در انسان، آزادي اصالت دارد. چه آزادي عقيده و ... محدود کردن آزادي يک اس

يکي از مهم‏ترين آموزه‏هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام خدمت‏به مردم و نيازمندان جامعه است . از ديدگاه مکتب حياتبخش اهل بيت عليهم السلام خدمتگزاري به افراد جامعه، حد و مرزي ندارد و يک دين باور حقيقي در تمام صحنه‏هاي زندگي با الهام از رهبران آسماني خوي

مديريت : قرآن کريم، که مجموعه وحياني و اصلي ترين منبع هر پژوهش ديني و علمي است، چند مديريت را ارائه مي دهد که همگي اسوه و راه گشا هستند: الف) مديريت خداوندي اين مديريت، مبتني بر ربوبيت خدا است. علامه طباطبايي «رب» را به معناي «مالک مدب

مقدمه : يکي از گستره‏ها در «تربيت ديني‏» استفاده از روش (Method) هايي است که نه تنها شايسته، بلکه بايسته است که در تربيت‏ديني مربيان و فراگيران - بويژه نوجوانان، جوانان، دانش‏آموزان و دانشجويان - به کار گرفته شود و استفاده از روش‏هاي‏تربيتي صحي

تربیت دینی: یکی از گستره‏ها در «تربیت دینی‏» استفاده از روش (Method) هایی است که نه تنها شایسته، بلکه بایسته است که در تربیت‏دینی مربیان و فراگیران - بویژه نوجوانان، جوانان، دانش‏آموزان و دانشجویان - به کار گرفته شود و استفاده از روش‏های‏تربیتی صحیح، از اصول و مبانی مهمی است که همه دست اندرکاران مسایل‏تربیتی نوجوانان و جوانان باید به آن توجهی وافر کنند، زیرا «دنیای امروز، دنیای ...

باده از غيب است کوزه زين جهان کوزه پيدا، باده در وي بس نهان (مولانا) چکيده: تأويل، شيوه‏اي کهن در تفسير متون مقدس است که سابقه‌آن به حماسه ايلياد و اديسه برمي‏گردد.در ميان مسلمانان اين روش، نخست در تأويل حروف مقطعه پديدار شد و سپس فرقه‏هاي گون

اهميت پردازش الگوي انسان اقتصادي در نظريه‌پردازي‌هاي اقتصادي، هر اقتصاددان مسلمان را وا مي‌دارد تا پيش از داخل شدن در هر گستره اقتصادي، درباره اين موضوع بينديشد. برخي از مباني فلسفي اسلام مي‌تواند ما را در پردازش انسان اقتصادي ياري دهد. در گستره خدا

پرسشهاي خبرگزاري فارس 1- درباره وحي آيا نکته جديدي ديده مي شود؟ درآغاز لازم مي دانم به چند نکته اشاره کنم : الف: آنچه از ايشان دربرخي سايت ها، نقل شده، نمي دانم دقيقًا همان چيزي است که ايشان گفته وترجمه کرده اند . درصورتي که انتساب درست باشد، ازنظ

مقدمه اگر دين‌ را مجموعه‌ عقايد و دستورات‌ عملي‌ بدانيم‌ که‌ بنا بر ادعاي‌ آورنده‌ و پيروان‌ آن‌ عقايد و دستورات‌، از سوي‌ آفريدگار جهان‌ مي‌باشد، و اخلاق‌ را مجموعه‌ آموزه‌هايي‌ که‌ راه‌ و رسم‌ زندگي‌ کردن‌ به‌نحو شايسته‌ و بايسته‌ را ترسيم‌ کرده،

يکي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتميت پيامبر (ص) و کتاب قرآن پايان مي يابد . آيا اين بدان معنا است که انسان از آموزه هاي وحياني بي نيازگرديده يا اينکه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد که ن

پیش درآمد بسم الله الرحمن الرحیم بحث از دین و تربیت همیشه مورد توجه اندیشمندان تربیتی بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهی و کمال طلبی خود در شیوه های تربیتی به دین و ارزش های الهی علاقه وافری نشان می داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرایی و غرور ناشی از آن و طرح «تقابل علم و دین» و جا افتادن این تفکر به لحاظ ضعف های موجود در دین مسیحیت و مبلغان و عالمان آن و به حاشیه ...

استاد، ملاصدرا را تفکيکي مي داند و استدلال مي کند که ملاصدرا در مسأله معاد دو موضع يا به تعبير ايشان دو «ايستار» دارد: يکي ايستار فلسفي که طبق آن معاد جسماني را به ياري اصول فلسفي اثبات مي کند و ديگري ايستار وحياني که طبق آن ملاصدرا پس از دريافت ناک

بحث از دین و تربیت همیشه مورد توجه اندیشمندان تربیتی بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهی و کمال طلبی خود در شیوه های تربیتی به دین و ارزش های الهی علاقه وافری نشان می داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرایی و غرور ناشی از آن و طرح «تقابل علم و دین» و جا افتادن این تفکر به لحاظ ضعف های موجود در دین مسیحیت و مبلغان و عالمان آن و به حاشیه رانده شدن دین تربیت دینی نیز ...

استاد، ملاصدرا را تفکیکی می داند و استدلال می کند که ملاصدرا در مسأله معاد دو موضع یا به تعبیر ایشان دو «ایستار» دارد: یکی ایستار فلسفی که طبق آن معاد جسمانی را به یاری اصول فلسفی اثبات می کند و دیگری ایستار وحیانی که طبق آن ملاصدرا پس از دریافت ناکامی عقل از اثبات معاد قرآنی، به تعالیم وحیانی روی می آورد. استاد محمدرضا حکیمی معتقد است که ملاصدرا تفکیکی است و برای اثبات این ادعا ...

پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق است پیامبر اکرم(ص) در شرایطی به بعثت رسید که انواع فسادهای اخلاقی فراگیر شده بود، آن حضرت با بهره گیری از اخلاق ویژه خود، مکارم اخلاقی را به گونه ای اعجاب انگیز گسترش داد و امروز نیز برای جهانیان نماد اخلاق است . حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم بعثت نبی اکرم (ص) اظهار ...

ایمان در دین اسلام، تعقل مبنای ایمان قرار گرفته است و قرآن کریم، همواره انسان رابه تفکر و تدبر و پرهیز از تقلید کورکورانه فرا میخواند. در اینکه عقل در قلمرو دینجایی دارد، شک و تردیدی وجود ندارد؛ مهم، تشخیص و تبیین دامنه‌ی جایگاه‌عقل است؛ زیرا تمام متدینان، تلاش می‌کنند تا در تعالیم نظام دینی و تبیینباورهای دینی از عقل بهره‌مند شوند. پس برای فهم ایمان، باید از عقل بهره بگیریم. در ...

چکيده از ويژگي‏هاي دين هندو که به طور معمول پژوهشگران بدان اشاره مي‏کنند، آميختگي و پيوستگي دين و فلسفه در اين آيين است. اين امر را مى‏توان به ويژه در متون اصلى اين آيين که به عنوان متون «شروتي» يا «وحياني» شهرت دارند، مشاهده کرد. «وداها» که بخش ا

فصل اول: فطري بودن اعتقاد به وجود و ظهور مصلح کل براي آينده بشريت گفتار اول: تعريف فطرت و جايگاه معلومات فطري در معلومات انساني 1-1. فطرت در لغت. اهل لغت در باب فطرت، عموماً آن را معرفتي دانسته اند که خداوند در نهاد وجود انسان قرار داده است. مؤلف ل

تعریف ایمان در تعریف ایمان نیز مانند تعریف دین، با کثرت و تعدد و اختلاف در تعریف مواجه هستیم. نقطه اختلاف در تعریف ایمان، آغاز کشمکش ها و مجادلات دیگر دین شناختی می باشد. از این روی در برخورد با ایمان، تعریف واحد و آشکار رو در رو نیستیم که بتوان بر اساس آن به توافق و اجماع در تعریف رسید. زیرا در تعریف ایمان نیز، رویکردها و نگاههای متفاوتی وجود دارد که هر یک ایمان را از منظر خاصی ...

رابطه «علم» عقل و دین بحث رابطه علم و دین یکی از مباحث است که در فلسفه دین مطرح می شود و از مباحث کلام جدید نیز می تواند با شد،زیرا یکی از مهم ترین وظائف علم کلام تبیین گزاره های دینی و دفاع از گزاره های دینی است. پس هر بحثی که دین و گزاره های دینی را زیر سوال برده و به چالش بکشد،در حوزه مباحث کلامی خواهد بود و متکلم وظیفه دارد ازآن دفاع کند. سابقه بحث رابطه میان دین وعقل در صدر ...

تأويل، شيوه‏اي کهن در تفسير متون مقدس است که سابقه ‌آن به حماسه ايلياد و اديسه برمي‏گردد.در ميان مسلمانان اين روش، نخست در تأويل حروف مقطعه پديدار شد و سپس فرقه‏هاي گوناگون مانند: معتزله، باطنيه،اخوان الصفا، فلاسفه، حروفيه و عرفا به تأويل قرآن کريم

فلسفه: فلسفه و تعریف آن: به اختصار باید گفت که فلسفه فعالیتی است که فیلسوف انجام می دهد. پس اگر بتوانیم آن چه را که فلاسفه انجام می دهند بررسی و روشن سازیم، می توانیم تا حد زیادی پی به ماهیت فلسفه ببریم. بعضی از فلاسفه، فلسفه را به عنوان رشته یا شعبه ای از معارف و دانش های بشری فرض کرده اند اما دسته ای دیگر این جنبه را انکار کرده بر آنند که مسائلی که از دیرباز مورد بحث فیلسوفان ...

خاتميت و بسط تجربه عقلانيت (1) برابر يافته هاي علمي انسان پديده اي است که رفتاري ديناميکي دارد. اين يافته ها که با داده هاي وحياني هم ، همسويي و همراهي دارند،انسانرا – چونان طبيعت – واقعيت رازگونه اي تعريف مي کند که در نهان و نهاد او اصالتها و استعد

درآمد بسم الله الرحمن الرحيم بحث از دين و تربيت هميشه مورد توجه انديشمندان تربيتي بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهي و کمال طلبي خود در شيوه هاي تربيتي به دين و ارزش هاي الهي علاقه وافري نشان مي داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرايي و

يکي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتميت پيامبر(ص) و کتاب قرآن پايان مي يابد. آيا اين بدان معنا است که انسان از آموزه هاي وحياني بي نياز گرديده يا اينکه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد که نو

عبدالرسول هاجری «جنس» و «جنسیت» از واژه‏هایی هستند که به ویژه در مباحث زنان، بسیار از آن‏ها استفاده می‏شود. قرابت لفظی این دو در زبان فارسی، موجب شده است که درگفت و گوهای عمومی، به اشتباه، به جای یکدیگر به کار روند. این درحالی است که این دو واژه، نزد کارشناسان امور زنان، معانی کاملا متفاوتی دارند. به اعتقاد اونگر،[1] unger واژه «جنس»[2] sex باید به ابعاد بیولوژیکی مردانگی و ...

چکیده: رویکردهای هرمنوتیکی به هنر اسلامی را می‌توان بر دو گونه دانست: در یکی کوشش بر این است که «هنر اسلامی» هنری شمرده شود که با استفاده از نمودگارها و تمثیلها و استعاره‌ها و رمزها درصدد بیان اندیشه‌ای معنوی یا دینی است که از حقیقت اسلام برمی‌آید؛ و در دیگری کوشش بر این است که «هنر» اساساً به گونه‌ای تأویل شود که یا مغایر با «شرع»، احکام اسلام، نباشد یا راهی شمرده شود به سوی ...

طرح يک پرسش پيرامون ميزگرد تعامل دين و ادبيات داستاني مقدمه ميزگرد را مي توان از دو منظر به داوري نشست: الف) شيوه گفتگو و تعامل بين اعضا و چگونگي پيش رفت بحث ب) محتواي مباحث مطرح شده نگارنده قصد ورود به قضاوت پيرامون بند الف و چند و چون ورود

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول