دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی و دانش آموزی در مورد خلقت انسان

تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع خلقت انسان در سایت یافت گردید:

مقدمه: قرآن، آغاز آفرينش انسان را از خاک دانسته است «خلقه من تراب‏» (28) «خلقک‏من تراب ثم من نطفه‏» (29) ، «خلقکم من تراب‏» (30) ، «خلقکم من تراب ثم من نطفه‏» (31) ، «خلقناکم من تراب ثم من نطفه‏» (32) ، بعد خاک با آب آميخته و گل شد «خلقکم من طين‏» (

مقدمه: قرآن، آغاز آفرینش انسان را از خاک دانسته است «خلقه من تراب‏» (28) «خلقک‏من تراب ثم من نطفه ‏» (29) ، «خلقکم من تراب‏» (30) ، «خلقکم من تراب ثم من نطفه ‏» (31) ، «خلقناکم من تراب ثم من نطفه ‏» (32) ، بعد خاک با آب آمیخته و گل شد «خلقکم من طین‏» (33) شیطان اشاره به اینجا داشت که لب به اعتراض گشود و گفت: «ءاسجد لمن خلقت طینا» (34) ابلیس گفت: آیا براى کسى که از گل آفریدى سجده ...

آيات قرآن يه هر يدام در جائي قرار دارد به تفصيل تاريخ بشريت را بيان يرده، و حاصل اين تفصيل اين است يه نوع انساني (البته به تمامي انواع انسانها يه حتي شامل ساير ادوار بشريت هم بشود) بليه اين نوعي يه فعلاً نسلش در روز زمين زندگي مي يند نوعي نبوده يه ا

چکيده مقاله بحث پيرامون مديريت منابع انسانر در هر مکتبي از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصيات او مي‌باشد . انسان از نظر اسلام داراي خلقتي مستقل و جدا از خلقت ساير موجودات عالم است . از ابتداي حيات خو داراي تمدن و زندگي مبتني بر قوانين

ادله اي بر فطرت خداجو ي انسان پرسش: کدام يک از آيات قرآن کريم بيانگر فطرت خدا جوي انسان است ؟ آيا دليل ديگري هم براين امر وجود دارد؟ منبع پاسخ: پايگاه حوزه6886، 6886 پاسخ: چيست فطرت فطرت واژه‏اي عربي از ماده (ف، ط، ر) است . «فطر» در عربي به معني

اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس

کمال انسان از نظر دين کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51 نويسنده: آيت الله جوادى آملى خداى سبحان کمال محض و کمال‏آفرين است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسى دارند و هم از کمال نسبى

درباره آفرينش انسان و مواد اوليّه آن نظريات گوناگوني وجود دارد که دو نظريه از ديرباز بوده است. عدّه‏اي معتقد به تبدّل انواع جانداران از جمله انسان هستند. مانند چارلز داروين طبيعي دان انگليسي که درباره آفرينش انسان معتقد است انسان يکي از انواع موجودا

چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و

به مناسبت آيات گذشته که قسمتهائى از آفرينش خداوند و نظام هستى را بيان مى کرد، در اين آيات به شاهکار بزرگ خلقت يعنى آفرينش انسان پرداخته و طى آيات متعدد و پرمحتوائى بسيارى از جزئيات اين آفرينش را بازگو مى کند که ما در اينجا نخست به تفسير اجمالى آيات

نظريه اسلام در مديريت‏ منابع انسانى‏ نظريه رشد و مديريت رحمانى مديريت منابع انسانى، که شرح آن رفت، جايگاه مهمى در مکاتب مديريتى کسب کرده است. در اين مديريت، آن‏چه بايد اداره شود، انسان‏ها هستند که رکن اصلى هر سازمان به شمار مى‏ روند. نظريه اس

مقدمه : انسان تنها موجودی است که از دو بعد مادی و غیر مادی شکل گرفته است این موجود یگانه چنان که قرآن کریم به آن اشاره می فرماید رشد خود را از خاک شروع کرده و مراحل مختلف تکامل را پشت سر گذاشته تا آن جا که روح خدایی در درون وی شکوفا شده و همراه وی وهمگام با هم به حرکت در آمده و با طی مراحل گوناگون صفات و ویژگی های همچون عقل ، عشق و عواطف انسانی را از خود به مرحله ی ظهور و ...

انسان مهمترين موضوع مورد بحث همه مکتبها بوده و هست . مکتبهاي الهي هدايت يک انسان را محور اصلي رسالت خود قرار داده‌اند وهدف و نقش و تلاش بي‌وقفه‌ خود را در هدايت و راهبري او جستجو کرده‌اند . در مکتبهاي غير الهي نيز گرچه تغيير و تحولات تاريخ را به عوا

هدف از آفرينش انسان چيست؟ در پاسخ به اين سؤال بايد در اصل مسأله خلقت انسان و وجود تکاليفي که برگردن انسان نهاده شده بحث شود تا مسأله جاودانگي انسان و تسويه اعمال تبيين گردد. از ديدگاه قرآن عالم هستي داراي هدف و غايت مي‎باشد. جهان آفرينش بيهوده خلق

پيشگفتار قران کتابي است که با گذشت زمان و ايام نه تنها از ارزش ان کاسته نمي شود بلکه هر روز که علم پيشرفت مي کند اعجاز و ارزش علمي قران بيشتر نمايان مي شود و اشکار مي کند که اين کتاب نمي تواند کتاب عادي باشد.قرآن مي‌تواند پاسخ‌ گوي سؤالات ما در همه

از جمله آياتي که فلسفه انسان و جن را بيان مي‏کند آيه‏کريمه‏?? از سوره‏ذاريات مي‏باشد که مي‏فرمايد: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون؛ جن و آدمي را نيافريديم مگر براي عبادت و پرستش کردن». از جمله آياتي که فلسفه انسان و جن ر

اسلام اصل مساوات را درباره زن و مرد نیز رعایت کرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه به حقوق آنها مخالف است. اسلام نظریات تحقیر آمیزی که نسبت به زن وجود داشته منسوخ کرده است. قرآن در داستانهای خود توازن را حفظ کرده، قهرمانان داستانها را منحصر به مردان نکرده است. زن اگر بخواهد از حقوقی مساوی با مرد بهره مند شود باید مشابهت حقوقی با مرد را از میان بردارد. ...

پيش فرضهاي فلسفي انسان مرکب از دو جوهر متمايز روان و تن است . بدن بستري براي رشد و سعادت و يا سقوط و شقاوت جان آدمي است . حقيقت وجودي انسان را روان او تشکيل مي دهد 2 مباني کلامي حکيمانه بودن خلقت عالم و آدم از مباني کلامي اخلاق اسلامي است . هدفمند

بدون ترديد ظهور انسان يکي از مهمترين رويدادهاي زيست شناختي در تکامل جهان است. بدين دليل است که دوره کواترنري به نام دوران انسان زيست (Anthropozoic) توصيف شده است . نشو و نما و انتشار انسان با سرعت فوق العاده اي انجام گرفته است. طبق مطالعات فيلوژني

در پاسخ به اين سؤال که هدف از آفرينش انسان چيست بايد در اصل مسأله خلقت انسان و وجود تکاليفي که برگردن انسان نهاده شده بحث شود تا مسأله جاودانگي انسان و تسويه اعمال تبيين گردد. از ديدگاه قرآن عالم هستي داراي هدف و غايت مي‎باشد. جهان آفرينش بيهوده خل

هدف از خلقت جهان هستي چيست؟ با کمي تفکر متوجه مي شويم که در اين عالم تنها موجودي که از ويژگي هاي خاصي برخوردار است انسان مي باشد که تمامي موجودات در خدمت او هستند. حديثي قدسي از خداوند در اين باره: يابن آدم خلقت الاشياء لاجلک معني حديث «اي انسان همه

تحقيق حاضر مشتمل بر پنج بخش با اين موضوعات است : بخش اول، تکامل انسان از ديدگاه قرآن و احاديث: تکامل انسان (تکامل در قرآن، انسان از نظر قرآن، ازدواج فرزندان آدم، انسان مخلوق تکامل يافته ،تکامل انسان از ديدگاه علماي اسلامي )؛ بخش دوم، سير تکامل ا

و او همان است که آسمان ها و زمین را در حالی که تخت [سلطنت] او بر آب بود در شش روز بیافرید... هود:7 عرش به معنای سقف و کنایه از قدرت و سلطنت است؛ و منظور از شش روز شش دوره است که هر دوره ممکن است میلیون ها و یا میلیاردها سال باشد؛ و شاید این شیوه خلقتْ علم و حکمت و قدرت و عظمت پروردگار را بهتر بنمایاند. درباره خلقت عالم چند مطلب مهم از قرآن فهمیده می شود: 1) منشأ آفرینش آب بوده ...

گفتگو: شادي زندگي، غم انساني - مقدمتاً بگو چرا در تمامي عمر بي تاب بوده اي و چه حسي تو را به اين آشوب کشانيده است؟ محسن مخملباف : پرسه هاي من خيلي قابل تشبيه است به پرسه هاي سلمان فارسي. کسي که مدام تشنه حقيقت بود و با آغوش باز به سو

انسان تقریباً موجود مرکبی است که تجزیه و تحلیل آن بآسانی صورت نمی گیرد و با ترکیب و جسم ظاهری نمی توان نسبت بخصوصیاتی درونی او قضاوت نمود و تا کنون هم اسلوب و روش خاصی بدست نیامده که ما بتوانیم مانند یک مسئله ریاضی تمام اعضاء و اجزاء و روابط او را با یکدیگر و مخصوصاً روابطی که با دنیای خارج پیدا می کند تحت مطالعه قرار می دهیم. در مورد انسان بسیاری از چیزهاست که مختصراً بدون جواب ...

انسان و موسیقی موسیقی درمانی خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. رسول اکرم (ص) ادیان و نژادها بی شمارند اما زبان و روح یکی است، زبان عشق. موسیقی نوعی زبان عشق است. انسان و موسیقی ‌‌‌‌}کاربرد موسیقی برای درک زیبایی و سلامت زندگی اجتناب ناپذیر است{ مقدمه ای برای موسیقی درمانی شاید تاکنون مطالبی در روزنامه ها، مجلات، محل کارتان یا در بین مردم درباره "موسیقی درمانی" خوانده یا شنیده ...

نتایج مطالعه جدیدی که می‌تواند به بهبود روشهای درمان آسیب‌های مغزی و بیماریهای مرتبط با مغز منجر شود نشان می‌دهد مغز انسان قادر به تولید سلولهای عصبی جدید است. نتایج مطالعه جدیدی که می‌تواند به بهبود روشهای درمان آسیب‌ های مغزی و بیماریهای مرتبط با مغز منجر شود نشان می‌دهد مغز انسان قادر به تولید سلول های عصبی جدید است. به گزارش خبرگزاری رویترز، محققان در گذشته متوجه شده بودند ...

مقدمه 1- از کجا آمده ايم: سرآغاز هستي 2- براي چه آمده ايم: هدف زندگي 3- به کجا خواهيم رفت: سرانجام حيات و به عبارت ديگر حس کنجکاوي او را وادار مي کند که راز هستي و معماي خلقت را درک کند او پيوسته مي خواهد سرآغاز و سرانجام هستي را بداند و هدف از خلقت

رابطه انسان با خود در قرآن گاهي انسان نسبت‏به خود و ارزشهاي خود جاهل است چنانکه خداوند مي‏فرمايد: ما امانت [الهي و بار تکليف] را بر آسمانها و زمين وکوهها عرضه کرديم، پس، از برداشتن آن سرباز زدند واز آن هراسناک شدند، و [لي] انسان آن را برداشت; راستي

پیشگفتار این مقاله درباره دوره اى بحث مى کند که ابتدایش مرگ و انتهایش دمیده شدن در صور و به پایان رسیدن عالم دنیاست . همان روزى که خورشید و ماه ، ستارگان و کهکشان ها، زمین و آسمان ، کوه و دریا، جن و انس و فرشتگان همه باید نداى حق را ((لبیک )) گویند و به سوى او بشتابند. این دوره ، به خلاف دوره هاى قبل و بعد تاریک ترین ، مبهم ترین ، مخفى ترین ، پرحادثه ترین ، حساس ترین ، وحشتناک ...

مسأله انسان، مسأله بي نهايت مهمي است. تمدن امروز مبناي مذهب خود را بر اومانيسم «گذاشته»، يعني «اصالت انسان» و انسان پرستي. قضيه اينست که مذاهب گذشته و اديان، شخصيت انسان را خرد کرده و انسان را وادار مي کردند تا قرباني خدايان بشود. انسان را وادار مي

خلقت عبس نيست عالم را جهان گفتند چون پيوسته در جهش حيوتي است و دم به دم جهنده است از اين معني عارف تعبير به تجدّد امثال در ماسوي الله مي کند و حکيم به حرکت جوهري در طبيعت. و حرکت منقسم بر دو نوع است: حرکت وجوديه و حرکت ايجاديه که در منظر عارف حرکت و

مقدمه هر موجودي در جهان ابتدائي دارد و انتهايي ، تولدي و موتي ، رشد و کمالي و بهاري . وقتي بهار مي شود ، گويا که زمستان نبوده است ، گويا که آن همه شبهاي تيره و سرد و يلدائي ، جان بوستانها از سموم نفس زمستان نيفسرده است و خون حيات و زندگي در ناي خشک

قران وراه تشخيص هويت انسان ايحسب الانسان الّن نجمع عظامه ،بلي قادراين علي ان نسوي بنانه ؛ يا انسان گمان مي کند که استخوانهاي اورا جمع نخواهيم کرد،آري ما قادريم که حتي (خطوط سر)انگشتان اورا موزون ومرتب کنم.1 کلمه حسبان از مصدر يحسب به معني ظن وپندا

انسان به فاصله کوتاهی از شروع خلقت با مسأله مرگ مواجه شد. به روایت قرآن کریم، زمانی که هدیه هابیل و قابیل به پیشگاه خداوند تقدیم گشت، یکی قبول و دیگری رد شد و آتش کینه وحسد در سینه قابیل شعله ورگشت و برادرش را کشت. وقتی قابیل با جسد او روبرو شد وحشت وجودش را فراگرفت و نمی دانست با پیکر بیجان برادر چه کند؟ در این حال کلاغی را دید که با پنجه اش خاک را کنار می زند. به خود نهیب زد ...

چکیده با توجه به گسترش روزافزون علم و فناوری و همچنین ضرورت به روز شدن عوامل سازمانی، آگاهی‌ها و مهارت‌های نیروی انسانی شاغل در سازمان‌ها، توجه به آموزش به معنی تمام فرایندهایی که باعث توسعه فردی و صلاحیت‌های لازم در رابطه با شغل مورد نظر در کارکنان می‌شود، ضروری می‌نماید که البته این آموزش‌ها بایستی با توجه به یک سیستم منظم و معتبر نیازسنجی آموزشی، برنامه‌ریزی و به اجرا درآید. ...

گردآورندگان : سید محمد موسوی – سید حمزه وحدتی – یحیی فولادیان نژاد بلوغ بلوغ یکی از مراحل مهم و اساسی در رشد شخصیت افراد می باشد که با تغییرات مهم و اساسی جسمانی، روحی، روانی و اجتماعی و ... همراه می باشد. در واقع میتوان گفت اساسی ترین مرحله رشد همین دوران بلوغ است. که در صورت خوب طی شدن انسان را خوشبخت کرده و عکس آن نیز صحیح است. یعنی اگر این پیچ خطرناک دوران رشد با شناخت صحیح ...

طبقه بندی غذا های اصلی انسان در قرآن فلینظر الانسان الی طعامه انا صببنا الماء صبا * ثم شققنا الارض شقا * فأنبتنا فیها حبا * و عنبا و قضبا * و زیتونا و نخلا * و حدائق غلبا * و فاکهه و ابا * متاعا لکم و لانعامکم. ( عبس 24 32) پس انسان باید به خوراک خود بنگرد * که ما آب را به صورت بارشی فرو ریختیم * آنگاه زمین را شکافتیم * و در آن، دانه رویانیدیم * و انگور و سبزی * و زیتون و درخت ...

آيات قرآن يه هر يدام در جائي قرار دارد به تفصيل تاريخ بشريت را بيان يرده، و حاصل اين تفصيل اين است يه نوع انساني (البته به تمامي انواع انسانها يه حتي شامل ساير ادوار بشريت هم بشود) بليه اين نوعي يه فعلاً نسلش در روز زمين زندگي مي يند نوعي نبوده يه ا

تعريف آزادي : در اين باره تعريف هاي بسياري وجود دارد ولي ساده ترين تعريفي که شده اين است : « آزادي فقدان مانع و جلوگيري است»1 اين تعريف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب يا بد بودن آزادي نيز بسيار مشکل خواهد شد . در

يکي از اساسي ترين مسائل بشري از بدو خلقت تا به امروز تامين نياز هاي تغذيه اي انسان بوده است که با افزايش جمعيت فزوني يافته به طوري که انگيزه نخستين فعاليت هاي کشاورزي و دامپروري را قبل از انجام هر فعاليتي ، نزد انسان هاي نخستين ، ناشي از اين نياز مه

ما مي خواهيم به عنوان يک مسلمان به اين دستور قرآن کريم که مي فرمايد : « فلينظر الانسان مم خلق» 1 پس بايدانسان توجه کند به چگونگي خلقت خود عمل کرده وان مباحث رابطور گسترده تروبااستفاده از منابع علمي موجود به ياري خداوند ادامه دهيم. ازابتداي آفرين

يکي از آفريده هاي خداوند موجودي است به نام جن. اين موجود همانند انسان داراي تکليف است و هدف از خلقت او، همانند انسان، عبادت و بندگي خداوند است. قرآن در سوره ذاريات آيه 56 و سوره الرحمان آيه 15 ميفرمايد:«جن موجودي است که از آتش آفريده شده است.» (و خل

به نظر مي رسد که در مقام خلقي و آفرينش پس از حکم امر الهي، زن به عنوان ماهيت برگرفته و با منشاييت مرد پديد آمده است و از نظر خلقي وابستگي تام و تمامي به مرد دارد. آنچه درپي مي آيد بيان گوشه هايي از حقوق متقابل زن و شوهر از ديدگاه قرآن است. نويسنده

علم پزشکي روز به روز در حال پيشرفت و توسعه است، در روزگار ما همراهي دو کلمه قرآني و علم بعضي از اشخاص را به تعجب وا مي دارد بخصوص اگر بدانند که نتيجه بحث نيز گزارشگر هم آهنگي اين دو با هم است . قرآن معجزه جاويد زمان است، هر چند سالها از نزول آن گذ

شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا

مقدمه موضوع ابليس نزد ما امري مبتذل و پيش پا افتاده شده که اعتنايي به آن نداريم ، جز اينکه روزي چند بار اورا لغت کرده و از شرش به خدا پناه ميبريم و بعضي افکار پريشان خود را به اين جهت که از ناحيه او است تقبيح ميکنيم . و ليکن بايد دانست که اين موضوع

تعليم وتربيت از ديدگاه ابن سينا ابن سينا نخستين فيلسوف اسلامي است که در زمينه‏ي مسايل آموزشي، به گونه‏اي عميق انديشيده است. اکنون بر آنيم روشن کنم ابن سينا چگونه توانست برپايه‏ي ديدگاه‏هاي افلاطون و ارسطو و در عين وفاداري به تعليمات قرآني، سيستم خود

آنکه « بنده » آفريدگار است و اين بندگي را احساس مي کند و مي داند و باور دارد ، در برابر او ، مطيع فرمان است و در پيشگاهش سر بر خاک مي نهد و قامت خم مي کند و به سجده مي افتد و با وي راز مي گويد و نياز مي طلبد و آن خالق بي همتا را که سررشته دار اوست ،

عبادت ، به معناي اظهار ذلت ، عالي ترين نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است . در اهميت آن ، همين بس که آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تکوين و تشريع) براي عبادت است . خداوند مي فرمايد : «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» هدف آفرينش هستي و جن و

سپاس خداوندی را درخور است که به برکت اصحاب کسا، عرش و فرش بیافرید و نعمت در آن بگسترانید و از برای جانشینی خود بر روی زمین انسان را از ماند آبی گندیده بسرشت و برای هدایت او پیامبران فرستاد. درود برون از شمارش بر خاتم پیامبران که با ارائه رسالتش دین خدا را استواری بخشید و بشر را به راه راست رهنمون شد و با وانهادن قرآن و عترت پاک، چراغ شریعت را تا قیام قیامت بیافروخت. و سلام بر ...

برزخ در لغت به معناي زمين و يا مکاني است که برزخ؛ حيات پس از مرگ بين دو چيز فاصله انداخته است. اما برزخ در اصطلاح قرآن، روايات و مجموعه تعاليم اسلامي به معناي عالم پس از مرگ و حدفاصل بين دنيا و آخرت است. شايد بتوان ادعا کرد که برزخ بدين معنا نخستين

انسان چيست و چه ويژگي هايي دارد ؟ انسان موجودي است در عالم هستي که عالم هستي به خاطر اوست و از مسلّم ترين پديده هاي جهان است : ليکن از ناشناخته ترين آنهاست.با وجود اين همه ، علم و اطلاعاتي که درباره انسان جمع آوري شده است. هنوز هم به بعضي او را ، مو

تربيت بدني و ورزش ، هم از ديدگاه تاريخ و هم از ديدگاه فرهنگ، به اين دليل که با ملل مختلف جهان سروکار دارد جالب و شايان توجه است از ديدگاه تاريخ و با تحقيق در ادوار گذشته مي توان فهميد که کدام ورزش در کدامين سرزمين شکل گرفته است و چگونه به کشورهاي دي

تاريخ سجده پس ازآ نکه خداوندآدم راآفريدبه فرشتگان دستورداد تا براي او سجده کنند. همه سجده کردند جزابليس وخداونداورا بخاطرهمين نافرماني ازدرگاه خود راند.اين ماجرا را قرآن بارها تکرارمي کند و مي دانيم که تکرارهاي قرآن بي دليل نيست.اي انساني که همه ي

مسئوليت کيفري ناشي از عمليات ورزشي چکيده : قانون اساسي جمهوري ايران در اصل سوم به صراحت از تربيت بدني به عنوان يکي از مهمترين راستاي نيل به اهداف نظام نامبرده و دولت را موظف نموده که با به بکارگيري تمامي انکانات از اين وسيله نيز استفاده نمايد . قان

مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشته‏هاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمين‏و تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينه‏هاى سنگين در اين راه به

مقدمه براساس اخبار وتعاليم پيشوايان معصوم دين و دلالت و بعضي از آيات قرآن قيامت بوقوع نمي‌پيوندد مگر اينکه دو مرحله پيش از آن طي شود يکي ظهور حضرت مهدي (عج) و ديگري رجعت هر يک از اين دو مرحله شباهت و سنخيتي باقيامت دارند و بعبارت ديگر مراحل نازله آ

طبق تحقيقات در کتب مختلف روايي و فقهي بزرگان هيچکدام از اين کتب که تعداد آنها نيز کم نبوده روايتي که به طور مستقيم ولالت بر جرمت سقط کند يافت نمي شد. در تأييد اين گفته سخن چندي از بزرگان را نيز مي توان اضافه نمود مانند اين بيان که مي فرمايد: « در کت

انسانها در سراسر کره خاکي با تجمع هاي کوچک و بزرگ چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ توانمندي هاي که مي تواند شامل: قدرت نظامي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي باشد انسانها با رنگها، نژادها، آداب و رسوم، فرهنگ و روشهاي گوناگون زندگي مي کنند روند زندگي انسان که

در این مبحث بر آنیم تا پاره ای از مسایل زندگی اخروی و صحنه هایی را که قرآن و روایات برای انسان پس از رستاخیر ترسیم می کند، مورد بررسی قرار دهیم. تأکید قرآن بر معاد دعوت به معاد باوری یکی از ویژگی های ادیان الهی است. قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و هدایت کننده ی بشر به سوی عالم نور و رها کننده ی وی از همه ی پلیدی ها و ظلمت ها و تصدیق کننده ی کتب آسمانی پیشین درباره ی رجوع انسان به ...

گاليله (ميلادى ????-????) در زندگى هرانسان انديشمند زمانى فراميرسد که درباره? خلقت خود ،هرچه که در پيرامون خود ميبيند و وجود خالق تعمق کند. تأمل انسان دربار?ً مبداء و هدف وجود خود امرى کاملا طبيعيست. براى برخى، آنچه که مذهب موروثيشان به آنها آموخت

رب (پرورش دهنده) ما خدايي است که لازمه خلقت هر چيزي را به آن عنايت و به استفاده از آن راهنمايي اش فرموده است. (طه /50) برنامه عملي اسلام مشتمل بر دستورهاي بهداشتي و طب پيشگيري و درمان طبيعي است که از سرچشمه وحي از طريق طب القران طب النبي و طب الائ

يکي از هدفها و وظايف مهم بيمه مرکزي ايران، تعميم، ارشاد و هدايت امر بيمه در کشور است . بيمه مرکزي ايران ايفاي اين مسئوليت مهم را از طريق برگزاري سمينارها و دوره‌هاي آموزشي، پژهشهاي کاربردي وبنيادي بيمه‌اي، اطلاع رساني و انتشار کتابها و جزوات بيمه‌اي

خداوند متعال با خلقت انسان همواره پيامبراني رابراي هدايت و رهبري آنها گسيل داشته است که اولين آن پيامبران – آدم - و آخرين آنها حضرت ختمي مرتبت- محمد بن عبد الله *- بود. هرچند اين بزرگواران ،بخصوص رسول اکرم*در اين باره ،سعي بسيار از خود نشان داده، ول

مقدمه مجموعه حاضر از پویاترین سایت ادبیات فارسی تهیه و تنظیم گردیده است که در انتهای هر فصل فهرست پانویس و منابع آن و نام نویسنده مقاله ای که از آن استفاده گردیده با رسم امانت داری بیان شده است. در این تحقیق ابتدا به تعریف اسطوره و اسطوره شناسی پرداخته شده و بیان شده که نخستین بار کلمه اسطوره در زبان فارسی توسط چه کسی و در کجا بوده است. سپس فهرست اساطیر ایران را در سه هزار سال ...

کلام خدا و راز آفرينش به راستي قرآن کتاب نا متناهي و بي پاياني است و نسخه دوم طبيعت به شمار مي رود که هر چه بينش ها وسيع تر و ديدها عميق تر شود و هر چه در باره آن تحقيقات و مطالعات زياد تري انجام گيرد ، رموز و اسرار آن رخ مي نمايد و حقايق نويي از

اعتدال از ريشه عدل، به معني ميانه گيري ما بين دو حالتِ يک چيز از نظر کمّي و کيفي و تناسب برقرار کردن ميان آن دو است، چنانکه به روزها و شب هاي بهاري و پاييزي که اندازه يکديگرند، «اعتدال بهاري و پاييزي» گفته مي شود . برگردان فارسي اعتدال «ميانه روي»

فصل اول:آشنايي با کارخانه ريسندگي ايران بافتکار ريسندگي و بافندگي يکي از نيازهاي مهم جامعه محسوب مي شود. به گونه اي که مي توان گفت افراد بدون استفاده از آن حتي قادر به زندگي کردن نيستند.در کشور ما براي بر طرف کردن اين نياز تلاش هاي زيادي شده است و ک

از آن جا که انسان موجودى است ذاتاً طالب کمال نهايى و سعادت ابدى و هميشه در انديشه شناخت کمال ابدى و نهايى و راه هاى وصول به آن و نيز شناخت موانع نيل به آن و کيفيت برطرف کردن آن هاست و نيز از آن جا که شيطان را يکى از موانع مهم در راه نيل به کمال نهاي

مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشته‏هاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمين‏و تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينه‏هاى سنگين در اين راه به

انسان موجودي است که نيازمند روابط اجتماعي است و بدون حضور در اجتماع هيچ گاه از عهده پاسخگوئي به نيازهاي متنوع زندگي خويش برنمي آيد. طبيعي است که پذيرفت هر محيط و اجتماعي به معناي متعهد شدن نسبت به شرايط و مقررات ويژه آن محيط است. زندگي اجتماعي نيز ب

نظریه امامت در ترازوی نقد ارکان اصلی نظریه نظریه امامت، از ابتدای تکون تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر نهاده و عالمان و متکلمان شیعه در طول تاریخ، قرائت‌های مختلفی از آن داشته‌اند. لکن یک قرائت خاص همواره رواج و شهرت بیشتری داشته و خصوصاً در عصر حاضر سطره خود را بر تلقی‌های دیگر گسترانده و شکل تفسیر رسمی را پیدا کرده است. ارکان این تلقی خاص به شرح زیر است: الف) وجود ...

قل اوحي الي انه استمع نفر من الجن فقالو انا سمعنا قرآنا عجبا يهدي الي الرشيد در اين آيه شريفه رسول گرامي خود را دستور داده که داستان زير را براي امتش نقل کند. و منظور از اينکه بگويد به من وحي شده اين است که خدا به من وحي کرده، و مفعول کلمه استمع قرآ

تعریف آزادی : در این باره تعریف های بسیاری وجود دارد ولی ساده ترین تعریفی که شده این است : « آزادی فقدان مانع و جلوگیری است»1 این تعریف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب یا بد بودن آزادی نیز بسیار مشکل خواهد شد . در تعریف دیگری گفته شده است : « آزادی قدرت داشتن برای انجام دادن هر کاریست که به دیگران زیان نمی رساند. » 2 طبق این تعریف حدود آزادی ...

انرژي خورشيدي در شرايط کنوني، تلاش در جهت خود کفايي و رفع وابستگي هاي تکنولوژي کشورمان، يکي از مبرمترين وظايف آحاد ملت ايران است و هر کس بنا به موقعيت خويش بايستي در اين راستا گام بردارد. يکي از صنايع کشورمان که پيشرفت ديگر صنايع در گرو پيشرفت و ت

علائم و نشانه ها از بدو خلقت در اشکال مختلف تصويري همراه انسان بوده است . تصاوير موجود در غارها، زمينه هاي پيدايش خط ، نمادهاي رياضي در علوم و همچنين ساير زمينه هاي مختلف ريشهاي ابتدايي پيدايش علائم مي باشند. امروزه طراحي آرم يا نشانه از جمله وظايف

خداوند حکيم انسانهاى والايى را براى هدايت و راهنمايى بشر برانگيخته و آنان را حامل پيام خويش براى افراد بشر قرار داده است. اينان، همان پيامبران و رسولانند که واسطه جريان فيض هدايت از سوى خداوند به بندگان مى‏باشند، و اين فيض از نخستين روزى که بشر شايس

عبادت، به معناي اظهار ذلت، عالي ترين نوع تذلل و کرنش دربرابر خداوند است. در اهميت آن، همين بس که آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تکوين و تشريع) براي عبادت است. خداوند مي فرمايد: « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» هدف آفرينش هستي و جن و انس، عبا

سپاس‌ و حمد بي‌اندازه‌ و قياس‌ از ويژگيهاي‌ حضرت‌ ربّ ودود ذوالجلال‌ و الاءکرام‌، خداي‌ منّان‌ است‌ که‌ بشر را بعد از آفرينش‌ و هدايت‌ تکوينيّه‌ به‌ خلعت‌ حرکت‌ بسوي‌ کمال‌ به‌ هدايت‌ تشريعيّه‌ راهنمائي‌ و مخلَّع‌ فرمود؛ اللَهُ وَلِيُّ الَّذِينَ ءَا

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول