دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی و دانش آموزی در مورد خلقت عالم

تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع خلقت عالم در سایت یافت گردید:

هدف از خلقت جهان هستي چيست؟ با کمي تفکر متوجه مي شويم که در اين عالم تنها موجودي که از ويژگي هاي خاصي برخوردار است انسان مي باشد که تمامي موجودات در خدمت او هستند. حديثي قدسي از خداوند در اين باره: يابن آدم خلقت الاشياء لاجلک معني حديث «اي انسان همه

و او همان است که آسمان ها و زمین را در حالی که تخت [سلطنت] او بر آب بود در شش روز بیافرید... هود:7 عرش به معنای سقف و کنایه از قدرت و سلطنت است؛ و منظور از شش روز شش دوره است که هر دوره ممکن است میلیون ها و یا میلیاردها سال باشد؛ و شاید این شیوه خلقتْ علم و حکمت و قدرت و عظمت پروردگار را بهتر بنمایاند. درباره خلقت عالم چند مطلب مهم از قرآن فهمیده می شود: 1) منشأ آفرینش آب بوده ...

خلقت عبس نيست عالم را جهان گفتند چون پيوسته در جهش حيوتي است و دم به دم جهنده است از اين معني عارف تعبير به تجدّد امثال در ماسوي الله مي کند و حکيم به حرکت جوهري در طبيعت. و حرکت منقسم بر دو نوع است: حرکت وجوديه و حرکت ايجاديه که در منظر عارف حرکت و

مقدمه هر موجودي در جهان ابتدائي دارد و انتهايي ، تولدي و موتي ، رشد و کمالي و بهاري . وقتي بهار مي شود ، گويا که زمستان نبوده است ، گويا که آن همه شبهاي تيره و سرد و يلدائي ، جان بوستانها از سموم نفس زمستان نيفسرده است و خون حيات و زندگي در ناي خشک

چکيده مقاله بحث پيرامون مديريت منابع انسانر در هر مکتبي از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصيات او مي‌باشد . انسان از نظر اسلام داراي خلقتي مستقل و جدا از خلقت ساير موجودات عالم است . از ابتداي حيات خو داراي تمدن و زندگي مبتني بر قوانين

به نظر مي رسد که در مقام خلقي و آفرينش پس از حکم امر الهي، زن به عنوان ماهيت برگرفته و با منشاييت مرد پديد آمده است و از نظر خلقي وابستگي تام و تمامي به مرد دارد. آنچه درپي مي آيد بيان گوشه هايي از حقوق متقابل زن و شوهر از ديدگاه قرآن است. نويسنده

شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا

مقدمه موضوع ابليس نزد ما امري مبتذل و پيش پا افتاده شده که اعتنايي به آن نداريم ، جز اينکه روزي چند بار اورا لغت کرده و از شرش به خدا پناه ميبريم و بعضي افکار پريشان خود را به اين جهت که از ناحيه او است تقبيح ميکنيم . و ليکن بايد دانست که اين موضوع

1 توحيد ذاتي: يعني براي خداوند شبيه و مانندي وجود ندارد: اخلاص 41 2 توحيد صفاتي: يعني صفات خدوند مانند علم و قدرت و حيات عين ذات اوست: فاطُِرالسَّمواتِ وَ الاْرضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجًا وَ مِنَ اْلَاَنعامِ اَزْواجًا يَذْرَوُم فيه

عبادت ، به معناي اظهار ذلت ، عالي ترين نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است . در اهميت آن ، همين بس که آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تکوين و تشريع) براي عبادت است . خداوند مي فرمايد : «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» هدف آفرينش هستي و جن و

سپاس خداوندی را درخور است که به برکت اصحاب کسا، عرش و فرش بیافرید و نعمت در آن بگسترانید و از برای جانشینی خود بر روی زمین انسان را از ماند آبی گندیده بسرشت و برای هدایت او پیامبران فرستاد. درود برون از شمارش بر خاتم پیامبران که با ارائه رسالتش دین خدا را استواری بخشید و بشر را به راه راست رهنمون شد و با وانهادن قرآن و عترت پاک، چراغ شریعت را تا قیام قیامت بیافروخت. و سلام بر ...

برزخ در لغت به معناي زمين و يا مکاني است که برزخ؛ حيات پس از مرگ بين دو چيز فاصله انداخته است. اما برزخ در اصطلاح قرآن، روايات و مجموعه تعاليم اسلامي به معناي عالم پس از مرگ و حدفاصل بين دنيا و آخرت است. شايد بتوان ادعا کرد که برزخ بدين معنا نخستين

انسان چيست و چه ويژگي هايي دارد ؟ انسان موجودي است در عالم هستي که عالم هستي به خاطر اوست و از مسلّم ترين پديده هاي جهان است : ليکن از ناشناخته ترين آنهاست.با وجود اين همه ، علم و اطلاعاتي که درباره انسان جمع آوري شده است. هنوز هم به بعضي او را ، مو

ادله اي بر فطرت خداجو ي انسان پرسش: کدام يک از آيات قرآن کريم بيانگر فطرت خدا جوي انسان است ؟ آيا دليل ديگري هم براين امر وجود دارد؟ منبع پاسخ: پايگاه حوزه6886، 6886 پاسخ: چيست فطرت فطرت واژه‏اي عربي از ماده (ف، ط، ر) است . «فطر» در عربي به معني

تاريخ سجده پس ازآ نکه خداوندآدم راآفريدبه فرشتگان دستورداد تا براي او سجده کنند. همه سجده کردند جزابليس وخداونداورا بخاطرهمين نافرماني ازدرگاه خود راند.اين ماجرا را قرآن بارها تکرارمي کند و مي دانيم که تکرارهاي قرآن بي دليل نيست.اي انساني که همه ي

مقدمه براساس اخبار وتعاليم پيشوايان معصوم دين و دلالت و بعضي از آيات قرآن قيامت بوقوع نمي‌پيوندد مگر اينکه دو مرحله پيش از آن طي شود يکي ظهور حضرت مهدي (عج) و ديگري رجعت هر يک از اين دو مرحله شباهت و سنخيتي باقيامت دارند و بعبارت ديگر مراحل نازله آ

اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس

در این مبحث بر آنیم تا پاره ای از مسایل زندگی اخروی و صحنه هایی را که قرآن و روایات برای انسان پس از رستاخیر ترسیم می کند، مورد بررسی قرار دهیم. تأکید قرآن بر معاد دعوت به معاد باوری یکی از ویژگی های ادیان الهی است. قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و هدایت کننده ی بشر به سوی عالم نور و رها کننده ی وی از همه ی پلیدی ها و ظلمت ها و تصدیق کننده ی کتب آسمانی پیشین درباره ی رجوع انسان به ...

رب (پرورش دهنده) ما خدايي است که لازمه خلقت هر چيزي را به آن عنايت و به استفاده از آن راهنمايي اش فرموده است. (طه /50) برنامه عملي اسلام مشتمل بر دستورهاي بهداشتي و طب پيشگيري و درمان طبيعي است که از سرچشمه وحي از طريق طب القران طب النبي و طب الائ

کمال انسان از نظر دين کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51 نويسنده: آيت الله جوادى آملى خداى سبحان کمال محض و کمال‏آفرين است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسى دارند و هم از کمال نسبى

کلام خدا و راز آفرينش به راستي قرآن کتاب نا متناهي و بي پاياني است و نسخه دوم طبيعت به شمار مي رود که هر چه بينش ها وسيع تر و ديدها عميق تر شود و هر چه در باره آن تحقيقات و مطالعات زياد تري انجام گيرد ، رموز و اسرار آن رخ مي نمايد و حقايق نويي از

اعتدال از ريشه عدل، به معني ميانه گيري ما بين دو حالتِ يک چيز از نظر کمّي و کيفي و تناسب برقرار کردن ميان آن دو است، چنانکه به روزها و شب هاي بهاري و پاييزي که اندازه يکديگرند، «اعتدال بهاري و پاييزي» گفته مي شود . برگردان فارسي اعتدال «ميانه روي»

تصوف و عرفان یک مفهوم کلی و عام است که بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است. بنا براین در تعریف عرفان و همچنین در رد و قبول آن نباید از خصوصیات مصادیق غفلت کرده و مبنای کار را این مفهوم کلی و عام قرار داد. تعاریف عرفا نیز از عرفان متعدد است. زیرا عرفا در تعریف عرفان و مسائل مربوط به آن همانند توحید،فنا،عشق ومحبت،فقر، اخلاص و رضا، در مواردی موقعیت خاص مخاطب را در نظر گرفته اند_ ...

نظریه امامت در ترازوی نقد ارکان اصلی نظریه نظریه امامت، از ابتدای تکون تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر نهاده و عالمان و متکلمان شیعه در طول تاریخ، قرائت‌های مختلفی از آن داشته‌اند. لکن یک قرائت خاص همواره رواج و شهرت بیشتری داشته و خصوصاً در عصر حاضر سطره خود را بر تلقی‌های دیگر گسترانده و شکل تفسیر رسمی را پیدا کرده است. ارکان این تلقی خاص به شرح زیر است: الف) وجود ...

عبادت، به معناي اظهار ذلت، عالي ترين نوع تذلل و کرنش دربرابر خداوند است. در اهميت آن، همين بس که آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تکوين و تشريع) براي عبادت است. خداوند مي فرمايد: « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» هدف آفرينش هستي و جن و انس، عبا

سپاس‌ و حمد بي‌اندازه‌ و قياس‌ از ويژگيهاي‌ حضرت‌ ربّ ودود ذوالجلال‌ و الاءکرام‌، خداي‌ منّان‌ است‌ که‌ بشر را بعد از آفرينش‌ و هدايت‌ تکوينيّه‌ به‌ خلعت‌ حرکت‌ بسوي‌ کمال‌ به‌ هدايت‌ تشريعيّه‌ راهنمائي‌ و مخلَّع‌ فرمود؛ اللَهُ وَلِيُّ الَّذِينَ ءَا

حالت روح روح پس از مفارقت از بدن جسماني و عنصري ، کاملا به بدن برزخي و قالب مثالي تعلق ميگيرد . تفضيل مطلب اين که سنت الهي چنين است که در جهان خلقت ، بين مراتب لطيف و ثقيل ، حد وسطي قرار داده شده است . اين موجود وسطي ، نه از نظر لطافت و نازکي مثل م

چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و

معاد از ماده عود بمعني برگشتن است چون روح دوباره ببدن برگردانيده ميشود. معاد از اصول دين مقدس اسلام و اعتقاد به آن واجب است که هر کس دوباره پس از مرگ زنده ميشود و بجزاي عقيده و عملش ميرسد. مساله معاد که ابتدايش مرگ و قبر و بعد برزخ و سپس قيامت کبر

مقدمه تفسير چيست؟ تفسير در لغت به معناي برگرفتن نقاب از چهره است. مگو تو آن که نور و کلام مبين است نقابي بر چهره دارد که از آن برگيريم؟ نه، نقابي قرآن ندارد اين ما هستيم که بايد نقاب از چهره جان برگيريم و پرده از ديده عقل و هوش خود کنار زنيم تا مفا

بسم الله الرحمن الرحیم» اهل تحقیق در اسم «الله» با هم اختلاف دارند که آیا از معنایی مشتق شده است یا نه؟ عده زیادی از آنها معتقدند که از معنایی اشتقاق پیدا نکرده است و اسم «الله» فقط به خداوند سبحان اختصاص دارد، و همانند اسم علم در مورد غیر خداوند می باشد و هنگامی که این لفظ به گوش اهل معرفت می رسد، فهم و علم آنها به سراغ معنایی غیر از وجود خداوند سبحان نمی رود. و حق این کلمه آن ...

جدايي بازي‌هاي المپيک از سياست هرگز امکان‌پذير نبوده است .... واژه‌هاي والا هميشه گروگان سرنوشت هستند. مقامات بازي‌هاي المپيک مباهات مي‌کنند که اين بازي‌ها «هميشه مردم را در صلح گردهم آورده‌اند تا به اصول اخلاقي جهاني احترام بگذارند.» اما تاريخ

دکتر ابوالقاسم تفضّلی 26 آذرماه است، شب عروج روحانی مولانا به درگاه با عظمت الهی است. مریدان و عاشقان مولانا در طول قرن‌ها، چنین شبی را جشن می‌گیرند، به شادی و رقص و چرخ و پایکوبی و دست‌افشانی می‌پردازند. نقل و نبات و شیرینی، به یاران و همنوایان هدیه می‌دهند، و این شب را «شب عرس» یا «شب عروسی» می‌نامند. زیرا عقیده دارند که پیر و مرادشان نمرده، بلکه به معشوق ازلی پیوسته است. ای ...

تنظیم خانواده آنچه که از تنظیم خانواده به اذهان عمومی متبادر می‌شود, کنترل و ایجاد محدودیت در زایش است. رشد جمعیت در دهه‌های گذشته, برخورداری از امکانات بهداشتی و غیره, جوامع و سازمانهای مختلف را به توجیه و ترویج این امر وا داشته است. لیکن حقیقت تلخی که اخیراً گریبان‌گیر بسیاری از کشورهای توسعه یافته گردیده, تقلیل و سیر معکوسی است که در زاد و ولد جوامع صورت می‌پذیرد و عواقبی که ...

پیش‏گفتار الحمدلله وصلى الله وسلم على نبینا محمد وآله وصحبه ومن والاه أما بعد: الحمد للَّه رب العالمین وصلى اللَّه على محمد وآله وصحبه وأزواجه الأطهر أمهات المؤمنین وبعد. برادر و خواهر با ایمان، خدایى را سپاس مى‏گذاریم که به ما وشما توفیق داد تا آموزشهاى این دین حنیف و فقه احکام درخشان شریعت را بکاویم، بویژه در نزدیکترین مسائل زندگى شخصى خود یعنى ازدواج. آیا هدف از ازدواج ساختن ...

بنابه نظر مراجع دينى , دختر بعد از تمام شدن نه سال قمرى و پسر پس از اتمام پانزده سال قمرى بالغ مى شود, چنانچه پسر قبل از رسيدن به پانزده سالگى محتلم شود يا اينکه موى زبر در محل مخصوص پيدا شود, مکلف است . کسى که به حد بلوغ رسيده , نماز و روزه بر

معناي لغوي محبت محبت را از نظر لغوي به معناي ميل به کار برده اند[1]. البته بعضي ديگر قبودي را بر اين تعريف افزوده اند به عنوان مثال راغب اصفهاني محبت را به اين صورت تعريف مي‌کند: ميل به چيزي که درست يا غلط او را خير مي داني به دليل لذت، نفع يا

هر مقوله‌اي‌ را که‌ انسان‌ به‌ ذهن‌ مي‌آورد و جزء قضاياي‌ ذهني‌ است‌ و يا در عالم‌ خارج‌ مصداق‌ پيدا مي‌کند، همراه‌ او، فرهنگ‌ آن‌ به‌ ذهن‌ مي‌آيد. فرهنگ‌ لازمه‌ لاينفک‌ هر پديده‌ و مقوله‌اي‌ است، مثلاً‌ وقتي‌ تجارت‌ و اقتصاد را به‌ ذهن‌ مي‌آوريم‌ و

طایفهٔ زند از طوایف لُر بودند که در حدود قلعهٔ پرى از توابع ملایر مى‌زیستند. بعد از قتل نادر این طایفه قدرت یافتند و کریم‌خان زند توانست دولت زندیه را تشکیل دهد. کریم‌خان (۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ هجری قمری) علیمرادخان (۱۱۹۶ تا ۱۱۹۹ هجری قمری) جعفرخان (۱۱۹۹ تا ۱۲۰۳ هجری قمری) لطفعلی‌ خان (۱۲۰۳ تا ۱۲۰۹ هجری قمری) کریم‌خان (۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ هجرى قمرى) در این دوره ایل بختیارى و زند ادارهٔ اصفهان ...

دیدکلی در دو دهه اخیر ، پیشرفتهای تکنولوﮋی وسایل و مواد با ابعاد بسیار کوچک بدست آمده است و بسوی تحولی فوق‌العاده که تمدن بشر را تا پایان قرن دگرگون خواهد کرد ، ﭘیش می‌رود. برای احساس اندازه‌های فوق ریز ، قطر موی سر انسان را که یک دهم میلیمتر است در نظر بگیرید، یک نانومتر صد هزار برابر کوچکتراست (). تکنولوﮋی و مهندسی در قرن پیش رو با وسایل ، اندازه گیریها و تولیداتی سر و کار ...

هنگامی که صحبت از مرگ به میان می آید ، واکنش افرا نسبت به این مقوله بسیار متفاوت است. زیرا این مهم بستگی مستقیمی به نگرش افراد نسبت به هستی دارد. به طور کلی می توان نگرش افراد نسبت به مرگ را در سه گروه عمده جای داد : 1- کسانی که هیچ اعتقادی به حیات پس از مرگ نداشته و مرگ را عدم می پندارند. 2- کسانی که دچار شک بوده و نسبت به حیات پس از مرگ به دیده تردید می نگرند. 3- کسانی که ...

بناهای تاریخی هر کشور در حکم بخشی از شناسنامه فرهنگی آن است و کارنامه مردمی است که در آن زندگی می کنند . در این مجموعه فرم و محتوا در مقرنس های اسلامی (مقرنسهای سردر بازار قیصریه اصفهان) تحقیق و بررسی شده است . قیصریه یا قیصرا: به معنی سرای دراز است و محل کار صنعتگران و پیشه وران ظریف کار مانند زرگران ، گوهریان ، سوزن دوزان و بزازان بوده . قیصریه ها در داشته اند و خلوتی آن اجازه ...

خصوصیات تمدن بابلی: تمدن بابلی اصولا بر پایه بازرگانی تکیه داشت و بیشتر اسنادی که از آن زمان مانده جنبه تجارتی دارد و به خرید و فروش و وام گرفتن وقرارداد و مشارکت و دلالی و مبادله و وصیت و سفته و نظایر آنها مربوط می شود. موقعیت بابل نسبت به راه‌های آبی دجله و فرات مردم را ثروتمند بارآورد و روح ما دیگری در میان ایشان رونق گرفت، و همین روح است که در آن تمدن مانند تمدن‌های دیگر پس ...

سخن ما قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم» «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد.» گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى

سخن ما قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم»: «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد». گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى برخوردار

چکیده : امروزه پژوهش و تحقیق و تولید علم از نیازهای مسلم و اساسیِ هر جامعه است که در سیاست گذاریهای کلان کشورهای پیشرفته ، در زمره ردیفهای نخستِ برنامه ریزی به حساب میآید . مسلماً حائز اهمیت قرار گرفتن این موضوع در بین برنامهریزان هر کشوری نقش و جایگاه حساسی در روند توسعه آن کشور خواهد داشت . بی شک پیشبرد هر چه بیشتر این موضوع در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما ، نسبت به ...

مقدمه: بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجویت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ ان جاممعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد و با ؟ فرهنگ هر چند بعدهای اقتصادی ، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ ، پوک و میان تهی است. «فرهنگ» کلمه ای بسیار رایج و مورد توجه در تمامی جوامع متمدن بوده است. به طوری که با گسترش اجتماعات و پیچیده شدن ...

مفهوم عدالت در حقوق الف) مفهوم عدالت تعريف عدالت «عدالت» مفهومي است که بشر از آغاز تمدن خود مي‌شناخته و براي استقرار آن کوشيده است.([?]) مشاهده طبيعت و تاريخ رويدادها، و انديشه در خلقت، از ديرباز انسان را متوجه ساخت که آفرينش جهان بيهوده نبوده و هدف

واما توضیح مطلب اول: خداوند متعال رب العالمین است یعنی تربیت کننده همه موجودات عالم و معنی رب العالمین آن است که مخلوق خود راه راست حرکت داده و از صفر به اوج کمال میرساند انسان هم در این زنجیره تربیتی قرار گرفته و خداوند متعال برای تربیت او انسانی را که از علم و عصمت کامل برخوردار است را به عنوان مربی او قرار می دهد که آن انسان کامل را امام و محبت خدا می نامیم و اگر در هر زمانی ...

ايمان مذهبي از مباحث پيش روشن شد که انسان نمي تواند بدون داشتن ايده و آرمان، زندگي سالم داشته باشد و يا کاري مفيد و ثمر بخش براي بشريت و تمدن بشري انجام دهد. انسان فاقد هرگونه ايده و ايمان يا به صورت موجودي غرق در خودخواهي در مي آيد که هيچ وقت از ل

نگاهی به شیوه های استعمار در گذشته اگر تاریخ را ورق بزنیم و گذشته را مورد کندوکاو قرار دهیم حتی از زمان خلقت آدم ابوالبشر درخواهیم یافت همیشه حقی و باطلی وجود داشته و تقابل این دو اتفاقات زیادی را در گذر زمان رقم زده، زمانی که قابیل به خاطر وسوسه های شیطان از مسیر حق دور شده و در مسیر باطل قرار می گیرد اولین تقابل میان حق و باطل در کشتن هابیل توسط قابیل رقم می خورد و این روند با ...

روز قیامت روز قیامت پروردگار متعال اعمال و رفتار افراد بشر را با معیار عدل و یا فضل خود بررسی می کند و به آنان برطبق آنچه انجام داده اند کیفر و پاداش می دهد و این مسأله به قدری مهم است که در آیات و روایات از روز رستاخیز به «یوم الحساب» تعبیر شده است. ولی برخی از مردم به مقتضای حکمت بالغه الهی و فضل عظیمش بی حساب به بهشت قدم می گذارند از جمله افرادی که اعمال آنان بررسی نمی شود و ...

- ريشه ها الف) فقه الغه نقد ب) جايگاه نقد به طور اعم در ادبيات دل انگيزي فارسي ج) تاريخ نقد متأثر در ايران و اولين نقدي که نوشته شد. د) آيا نقد همان «نه» است. جايگاه نقد در ادبيات جهان نقد و نقا

سخن ما قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم»: «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد». گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى برخوردار

آغاز و اساس دین شناخت خالق است . و کمال معرفت خدا گرویدن به او و یگانه و بیهمتا دانستن او است . و کمال توحید انجام عمل خالص فقط برای رضای اوست . هر علمی که نتیجه اش شناخت خالق و معرفت به عظمت بی نهایت خداوند نباشد علم حقیقی نیست . علوم حقیقی علومی هستند که یا بطور مستقیم به شناخت هستی بخش منجر می شوند و صاحب آن علم را عالم نامند . همانند علوم اسلامی و دینی و قرانی . و یا بطور ...

مقدمه مقاله ای که در پیش رو دارید مقدمه ورهنمودی است در اسلوب شناخت عوامل و علل بروز وپیدایی ریشه های ناسازگاری ونابسامانی وآسیب های اجتماعی بنام بزهکاری، تلاشی است برای دستیابی به شیوه هایی از وقوع طغیان و تبهکاری وکشف راه حل های جامعه ستیزی است که بدی را به جای نیکی برگزیده اند،آزادی را به بهای ناچیز ولذت زودگذری فروخته اند، برده ی خواسته های دل ومامور اجرای هوی نفس اماره شده ...

این سوره در ((مکه )) نازل شده و داراى 30 آیه است . محتواى سوره سوره ملک که نام دیگرش ((منجیه )) (نجات بخش ) و نام سومش ((واقعیه )) یا((مانعه )) است زیرا تلاوت کننده خود را از عذاب الهى یا عذاب قبر نگاه مى دارد ازسوره هاى بسیار پرفضیلت قرآن مى باشد, و مسائل زیادى در آن مطرح شده که عمدتا بر سه محور دور مى زند. 1 بحثهائى پیرامون ((مبدا)) و صفات خداوند, و نظام شگفت انگیز خلقت مخصوصا ...

1 راه های شناختی منظور از راه های شناختی این است که بوسیله این راه ها تغییر در طرز تفکر واندیشه ای که داریم ایجاد شود ،زیرا ممکن است یکی از عوامل خدا فراموشی و غفلت در انسان ها درک نکردن و نشناختن عظمت خداوند باشد. ویاکسانی باشند که در مسائل مربوط به خداو یاد او سطحی نگر بوده و برای آنها بهاوارزشی قائل نیستند که می توان با ارائه ی شناخت صحیح نسبت به درک عظمت خدا ویاد او مسیر فکر ...

توسعه فرهنگي مقدمه: بي شک بالاترين و والاترين عنصري که در موجويت هر جامعه دخالت اساسي دارد فرهنگ ان جاممعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هويت و موجوديت آن جامعه را تشکيل مي دهد و با ؟ فرهنگ هر چند بعدهاي اقتصادي ، سياسي، صنعتي و نظامي

مقدمه : انسان تنها موجودی است که از دو بعد مادی و غیر مادی شکل گرفته است این موجود یگانه چنان که قرآن کریم به آن اشاره می فرماید رشد خود را از خاک شروع کرده و مراحل مختلف تکامل را پشت سر گذاشته تا آن جا که روح خدایی در درون وی شکوفا شده و همراه وی وهمگام با هم به حرکت در آمده و با طی مراحل گوناگون صفات و ویژگی های همچون عقل ، عشق و عواطف انسانی را از خود به مرحله ی ظهور و ...

مقدمه: بي شک بالاترين و والاترين عنصري که در موجويت هر جامعه دخالت اساسي دارد فرهنگ ان جاممعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هويت و موجوديت آن جامعه را تشکيل مي دهد و با ؟ فرهنگ هر چند بعدهاي اقتصادي ، سياسي، صنعتي و نظامي قدرتمند و قوي باشد ولي پو

سپاس خداوندي را درخور است که به برکت اصحاب کسا، عرش و فرش بيافريد و نعمت در آن بگسترانيد و از براي جانشيني خود بر روي زمين انسان را از ماند آبي گنديده بسرشت و براي هدايت او پيامبران فرستاد. درود برون از شمارش بر خاتم پيامبران که با ارائه رسالتش دين

سپاس خداي راکه نعمت هاي خويش را بي دريغ به انسان ها هديه کرد و وجود مقدس حضرت ختمي مرتبت رانگين انگشتري خلقت قرار داد و سلسله امامت را دستگير و راهنماي آدميان معيّن فرمود. و درود به ساحت مقدّس حضرت ولي عصر (عج) آن منجي نهايي بشريت و سلام بر ارواح ط

لايتحرک ذره الا باذن الله تعالى در بيان فضيلت حبيب رب العالمين صلى الله عليه و آله اگرچه در هر ملل و مذاهب, فضايل آن برگزيده خداوند متعال مبين و هويداست; چنان که کتاب هاى سماوى تماما شاهد و براهين بر اين مطلب است که اشرفيت و افضليت آن مهر سپهر نبوت

هدف از آفرينش انسان چيست؟ در پاسخ به اين سؤال بايد در اصل مسأله خلقت انسان و وجود تکاليفي که برگردن انسان نهاده شده بحث شود تا مسأله جاودانگي انسان و تسويه اعمال تبيين گردد. از ديدگاه قرآن عالم هستي داراي هدف و غايت مي‎باشد. جهان آفرينش بيهوده خلق

اي نام تو بهترين سرآغاز بي نام تو نامه کي کنم باز از دعاهاي امام سجاد عليه السلام در حمد و سپاس خداي تعالي، سپاس خدايي را که اوّل است و پيش از او اوّلي نبوده و آخر است و پس از او آخري نباشد. خدايي که ديده هاي بينندگان از ديدنش ناتوانند و انديشه هاي

جوری ادنان وش (کارشناس ارشد زبان ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی) چکیده در مثنوی، مولانا دو نگاه کاملاً متفاوت به عقل دارد. در مواضعی آن را می ستاید و صفت اولیائش می شمارد و در مواضعی دیگر آن را نکوهش کرده و مردم را به دوری جستن از آن دعوت می کند. در این مقاله این دو نوع متفاوت عقل مورد بحث قرار می گیرد و این که مولانا برای هر یک چه توصیفاتی قائل شده است بررسی می ...

پيش فرضهاي فلسفي انسان مرکب از دو جوهر متمايز روان و تن است . بدن بستري براي رشد و سعادت و يا سقوط و شقاوت جان آدمي است . حقيقت وجودي انسان را روان او تشکيل مي دهد 2 مباني کلامي حکيمانه بودن خلقت عالم و آدم از مباني کلامي اخلاق اسلامي است . هدفمند

باذن الله و لاذن رسوله و باذن امير المومنين و فاطمه لازهرا و الحسن و الحسين و تسحه المعصومين من ذريه الحسين عليه السلام السلام و الصلوه علي سيد نا محمد و اله اطيبين الطاهرين سيما الجنه روحي ارواح العالمين له الفدا *** خدايا ، بارالها ، اي سزاوار ثنا

مقدمه: خدايا ، بارالها ، اي سزاوار ثناي خويش و اي شکوه کننده عطاي خويش و اي شيرين نمايند? بلاي خويش، بنده به ذات خود از ثناي تو عاجز ، و عقل خود از شناخت منت تو عاجز، و به توان خود از سزاي تو عاجز، کريما تو آني که خود گفتي و من ثناي تو نتوانم شمرد.

در پاسخ به اين سؤال که هدف از آفرينش انسان چيست بايد در اصل مسأله خلقت انسان و وجود تکاليفي که برگردن انسان نهاده شده بحث شود تا مسأله جاودانگي انسان و تسويه اعمال تبيين گردد. از ديدگاه قرآن عالم هستي داراي هدف و غايت مي‎باشد. جهان آفرينش بيهوده خل

تحقيق حاضر مشتمل بر پنج بخش با اين موضوعات است : بخش اول، تکامل انسان از ديدگاه قرآن و احاديث: تکامل انسان (تکامل در قرآن، انسان از نظر قرآن، ازدواج فرزندان آدم، انسان مخلوق تکامل يافته ،تکامل انسان از ديدگاه علماي اسلامي )؛ بخش دوم، سير تکامل ا

موضوع بحث ، علل گرايش به ماديگري ( ماترياليسم ) است . اول بايد ماديگري ( ماترياليسم ) را که موضوع بحث امروز ماست ، از نظر اصطلاح‏ متداول فعلي تعريف کنيم و حدود آن را بيان نماييم ، سپس وارد بحث شويم‏ . واژه ماترياليسم استعمالات مختلفي دارد که همه آنه

هنر ماقبل تاريخ در حدود 50 هزار سال قبل يعني در دوران ديرينه سنگي انسان در غارها زندگي مي کرد او نقاشيهاي از خود باقي گذارده که از هر لحا ظ موجب شگفتي بشر امروزي است هنر غارنشينان را مي توان اولين بخش تاريخ تفکر،تجليل و خلاقيت بشري به شمار آورد

خداوند آفريدگار همه موجودات را جفت خلق نموده است . تيم جفت ها مکمل و محرک همديگر هستند و تاثيري در هستي و در محدوده عمل خود دارند . اين جفت هاي مخلوق همه موجودات عالم را در بر مي گيرد بعضي از اين موجودات مانند اتم هوا بي جان هستند ولي از دو نيروي ال

مقدمه ومعرفی مختصری درشرح احوال حکیم سنایی غزنوی حکیم ابوالمجدبن آدم متخلص به سنایی شاعر و عارف نامدار اواسط قرن پنجم واوایل قرن ششم ه.ق. به احتمال زیاد درسال 473 ه.ق درغزینن به دنیا آمد وچنان که اثر تذکره نویسان نوشته اند واز ابیات اودرمنظومه حدیقه الحقیقه نیز برداشت می شود 62 سال بعد درهمان دیار درگذشت .وی هم دوره با مسعودبن ابراهیم فرزند نیل بهرام شاه غزنوی بود پدرش آدم از ...

اصول عقائد (2) عدل بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمدللّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا محمّد و آله الطاهرين و لعنه اللّه على اعدائهم اجمعين در اين مقاله به دومين اصل اعتقادى نزد شيعه يعنى عدل الهى مى‏پردازيم: صفات خدا خداوند متعال همه صفات پسند

از مباحث پيش روشن شد که انسان نمي تواند بدون داشتن ايده و آرمان، زندگي سالم داشته باشد و يا کاري مفيد و ثمر بخش براي بشريت و تمدن بشري انجام دهد. انسان فاقد هرگونه ايده و ايمان يا به صورت موجودي غرق در خودخواهي در مي آيد که هيچ وقت از لاک منافع فردي

مدیران در تمامی سطوح سازمانی و در کلیه سازمانها وظیفه بنیادی طراحی و پویا نگهداشتن محیطی را بر عهده دارند که در آن ، افراد با همکاری همدیگر ، بتوانند مأموریت ها و هدفهای معنی را به اجرا درآورند . اجرای این مهم ، نیاز به توانایی ها ، مهارتها و دانشهایی دارد . هدف از تهیه این جزوه تلاش به منظور اشنایی هر چه بیشتر اینجانب با اصول سرپرستی می باشد لذا با راهنمایی استاد ارجمند جناب ...

حضرت آدم لقب:خلیفۀ ا..... کنیه: ابوالبشر معنای اسم : آدم = آفریده از سطح زمین خداوند متعال آدم را ا ازخاک آفرید وجان دراو دمید تاریخ ولادت:قبل از هبوت آدم مدت عمر: 930 محل هبوت: آن حضرت در کوه صفا و بنا به قول مسهور در کوه سر اندیب فرود آمد. محل دفن: نجف اشرف در کشورعراق نسب : خداوند متعال بعد از خلقت آسمانها و زمین و سایر موجودات اراده فرمود سرآمد مخلوقات یعنی انسان را بیافریند ...

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول