دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی و دانش آموزی در مورد معماری زیگورات

تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع معماری زیگورات در سایت یافت گردید:

زيگورات بنايي با قدمتي 3300ساله.بنا مربوط به تمدني است که در تاريخ ايران زمين مظلوم واقع شده وکمتر به آن اشاره شده است. بنا ي زيگورات چغازنبيل مربوط به تمدن عيلامي مي باشد اشاره خواهيم کرد تا بيشتر با تمدن کهن اين مرز و بوم آشنا شويد. اين شهر

ایران سرزمینی است که هدایای زیادی به دنیای معماری عرضه کرده است. افراد زیادی در ایران زندگی خود را صرف شناخت شیوه ها و سبک ها و کشف ویژگی های بنا و معماری ایران کرده اند.از جمله این افراد پدر معماری ایران محمد کریم پیر نیا که حاصل تلاش فراوان وی در طول زندگی علاوه بر مقاله ها کتب بسیاری ،شاگردانی بزرگ و خوش نام در زمینه معماری بوده است. شاید بتوان استاد پیرنیا را 40 سال گذشته از ...

موجوديت تاريخي ايران سبب شده که اين خطه از زمين؛ يادگارهاي با ارزشي از دوره هاي مختلف تاريخي در دل خود داشته باشد. وجود بيش از يک ميليون اثر تاريخي و باستاني در اين کشور؛ گواه غير قابل انکاري براي شايستگي عنوان « ايران موزه هميشه زنده دنيا»است. در ا

مقدمه : ملاحظات کلی معماری در ایران بیش از 6000 سال تاریخ پیوسته ، دست کم از 5000 ق.م تا به امروز، با نمونه های اختصاصی که در ناحیه پهناوری از سوریه تا شمال هند و مرزهای چین ، قفاز تا زنگبار پراکنده است. بناهای ایرانی متنوع است، از کلبه‌های دهقانی ، قهوه خانه ها، کوشکها تا زیباترین و شاهانه ترین ساختمانهایی که جهان به خود دیده ، بگذریم از برخی پلهای عظیم و با شکوه ممیزه معماری ...

زيگورات معماري مذهبي ويژه شهرهاي عمده بين النهرين(عراق کنوني) و ايران بوده است که بصورت برج مطبق هرمي شکل بنا ميشد. ساخت زيگوراتها از 4200 تا 2500 سال پيش متداول بوده است. زيگورات بناي خشتي تو پر فاقد فضاهاي داخلي است که سطح خارجي آن داراي پوششي

زیگورات معماری مذهبی ویژه شهرهای عمده بین النهرین(عراق کنونی) و ایران بوده است که بصورت برج مطبق هرمی شکل بنا میشد. ساخت زیگوراتها از 4200 تا 2500 سال پیش متداول بوده است. زیگورات بنای خشتی تو پر فاقد فضاهای داخلی است که سطح خارجی آن دارای پوششی از آجر است. ابعاد قاعده زیگوراتهامربع و یا مستطیل و اندازه آنها بین 50 در50 یا 40 در 50 متر متغیر است. از نظر موقعیت جغرافیایی تا قبل ...

معماري بين النهرين: سرزمين بين النهرين مرکز يکي از کهن ترين تمدن هاست.نخستين تمدن شناخته شده اين سرزمين را سومريان تشکيل دادند.معماري سومر در خدمت معابد بوده است و مردم آن کشاورز بودند.آنان طرز مهار کردن سيل را آموختند و شهرهايي با ديوار قطور ايجا

آجر مقدمه: آجر در ساختمان از زمانهای بسیار دور جا و مکانی داشته و توانسته جای خود را در تاریخ پرکندو سرآمد مصالح ساختمانی باشد آجر در زمانی که در بابل اختراع شد و ساختن خشت و پختن آن معمول گشت. روزبروز در پهنه گیتی گسترش پیدا کرد و می توان گفت بطور شعاعی کره زمین را دربرگرفت. خاک رس در اکثر نقاط زمین یافت می شود و این بهترین وسیله ای بود که اکثر مردم دنیا با آن شناخت پیدا کردند ...

در اواخر دهه 1940 اتوبان هایی در اروپا طراحی شد که برخلاف اسلاف خود به صورت مستقیم ساخته نمی شدند بلکه متناسب با موقعیت زمین و محیط فرم می گرفتند . این خیابان ها مخصوص رانندگی با اتومبیل بودند و به نوعی گردشگاه اتومبیل محسوب می شدند . دیدنی ها در کنار پارک وی متناسب با سرعت زیاد اتومبیل ها بود . به این ترتیب عامل حرکت همراه با سرعت و زمان در طراحی این فضا ها نقش عمده را بازی می ...

تزئینات آجری آجر قدیمی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر پس از سنگ است. تاریخ پیدایش نخستین کوره های پخت خشت، برای تهیه آجر و نیز کوره های پخت ظروف گلی، برای فراهم آوردن آوندهای سفالی، با یکدیگر پیوسته است .... خشتهای پخته از هزاره چهارم پیش از میلاد به دست بابلیان ساخته می شده است. آجر خود واژه ای است بابلی و خشتهایی که بر آن فرمانها، منشورها و داده ها قوانین را می نوشتند ...

با توجه به شرايط خاص اقليمي ايران و کمبود منابع آب در بخش عمده اي از اين سرزمين موضوع کشف و تأمين آب، جلوگيري از هدر رفتن آن و استفاده حساب شده از اين پديده زندگي بخش و آبادکننده از دورترين زمانها مورد توجه بوده است. در تمامي زمينه ها و نمودهاي زندگ

مقدمه آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید میآید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می‌آیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ...

هنر فلزکاری : تمدن دره نیل و دره سند سهم چشمگیری در فرهنگ و تمدن جهان داشته است، امّا آغاز فلزکاری (= متالوژیک) در این تمدنها بسیار دیرتر از فلات ایران بوده است. تا هزاره پنجم پیش از میلاد، ایران دوران سنگ را طی می‌کرد، ولی درهمین زمان «مس» نیز شناخته بود: قطعه‌های مس را حرارت می‌دادند و با کوبیدن آن شکلهای محدودی به آن داده می‌شد، یعنی از طریق چکشه کردن مس، چاقو، سنجاق ...

چکیده با توجه به شرایط خاص اقلیمی ایران و کمبود منابع آب در بخش عمده ای از این سرزمین موضوع کشف و تأمین آب، جلوگیری از هدر رفتن آن و استفاده حساب شده از این پدیده زندگی بخش و آبادکننده از دورترین زمانها مورد توجه بوده است. در تمامی زمینه ها و نمودهای زندگی مردم این سرزمین، به روشنی می توان نشانی ارجمندی این مائده آسمانی را مشاهده نمود و پیوند ژرف آنرا با تمامی مظاهر فرهنگ، هنر و ...

هدف تاریخ هنر عبارت است از شناخت و ارزیابى هنر از هر زمان و مکانى که آمده باشد. هنر و تاریخ تنها در عرصهٔ فرهنگ این‌چنین در کنار هم قرار مى‌گیرند. هر اثر هنرى رویدادى است پایدار؛ این اثر متعلق به هر دوره‌اى که باشد، تا مدت‌هاى مدید پس از روزگار خویش باقى مى‌ماند و به حیاتش ادامه مى‌دهد. اثر هنرى همزمان یک شى‌ء و یک رویداد تاریخى به شمار مى‌آید. قدمت تمدن و فرهنگ در خطّهٔ فلات ...

پیشگفتار با توجه به رشته تحصیلی اینجانب که درزمینه سفال گری است و تمام هم و غم خود رابرای آموختن این هنر و صنعت دیرینه فلات ایران قرار داده ام و از هر لحاظ این هنردارای گستردگی فراوان است و مطمئناٌ با انجام یک تحقیق و مطالعه چند کتاب نمی توان حتّی اندکی از این هنر و صنعت را بیان کرد و اینجانب در این تحقیق کوچک سعی کرده ام تا اندازه ی به تمام مطالب اشاره داشته باشم هر چند کوتاه و ...

بین النهرین منطقه ای است در آسیای غربی در امتداد رودهای دجله و فرات که از جنوب به شمال – از خلیج فارس تا کوههای ارمنستان – و از شرق به غرب – از فلات ایران تا صحرای شام امتداد دارد. نواحی مرکزی بین النهرین روزگاری به واسطه وجود شبکه بسیار وسیع و غنی آبهای طبیعی بسیار حاصلخیز بوده است لیکن پس از سپری شدن هزاران سال و تغییرات جوی و جغرافیایی ، اکنون اغلب زمینهای این منطقه بایر و کم ...

مقدمه: هنر اقوام و ملل در حکم حرکتی است بالنده، تحت تاثیر شرایط ویژه اجتماعی- اقلیمی مسلط بر محیط زیست انسانها و محل نشو و نمای آنان. هنرهای ملی، عموما نشانه هایی است از سیر تکامل فرهنگ و اوضاع و احوال ویژه هر قوم. انسان ابزار ساز برای گردآوری ، حمل و تقل و نگهداری خوراک و اشیا مورد نیازخود احتیاج به سبد و پس از آن ظروف سفالین پیدا کرد. و بدین گونه پس از سبد بافی سفالگری کهن ...

هنر ما قبل تاریخ هنر ما قبل تاریخ به سه دوره مهم تقسیم می شود : الف- دوره پالئولینیک ب- دوره نئولیتیک ج- دوره برنز و آهن در این دوره که از نظر زمان دورترین نقطه تاریخی را در بر می گیرد .اولین گام های بشر برای ساختن ابزار و وسایل مورد احتیاجش برداشته شد. از این دوره آثاری در غارها بدست آمده است . از این دوره آثاری از مجسمه و نقاشی در دست است مانند: ونوس ساویذیانو – ونوس ویلندورف ...

شهر سلطانيه در 30 کيلو متري جنوب شرقي شهر زنجان و در 54 کيلو متري ابهر قرار دارد . اين محل طبق کتيبه هايي که از پادشاهان اشور به دست امده در قرن هشتم قبل از ميلاد محل سکونت طايفه جنگ اور ساکاراتي ها بوده و درعهد فرمانروايان ماد به اسم اريباد خوانده

هنر ما قبل تاریخ هنر ما قبل تاریخ به سه دوره مهم تقسیم می شود : الف- دوره پالئولینیک ب- دوره نئولیتیک ج- دوره برنز و آهن در این دوره که از نظر زمان دورترین نقطه تاریخی را در بر می گیرد .اولین گام های بشر برای ساختن ابزار و وسایل مورد احتیاجش برداشته شد. از این دوره آثاری در غارها بدست آمده است . از این دوره آثاری از مجسمه و نقاشی در دست است مانند: ونوس ساویذیانو – ونوس ویلندورف ...

تاریخچه آجر آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد.در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است وازه آجر بابلی و نام ...

مطرح کردن و پرداخت به اين بحث از آن جهت اهميت دارد که کمترين حاصل آن ميتواند به عنوان عامل تفاهم متقابل عمل کند که با ارجاع مطالعه به مباحث ذيربط در اين جا فقط به برخي نکات مرتبط با فضا، فضاي شهري، طراحي شهري و معماري اشاره ميشود. بايد توجه کرد که و

مقدمه آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید میآید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می‌آیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ...

انديشه ي هايدگر در باب معماري‎ –‎‏( کريستين نوربرگ شولتز)‏‎ هايدگر هيچ متني در باب معماري از خود به جا نگذاشته است . با وجود اين ، معماري نقش مهمي در فلسفه ي او دارد .مفهوم هستي – در – عالم (being- hn- the- world) او به محيط ساخته ي دست بشر اشاره دا

«رايت» و بسط معماري در آمريکا بي ترديد «فرانک لويدرايت» از ميان تمام معماران معاصري که کارشان از قرن نوزدهم آغاز شد دور انديش تر بود. وي نابغه اي بود که چشمه ي فياض قريحه اش هرگز به خشکي نگرائيد و استعدادش به وصف نمي آيد. کار وي از اعصار مختلف به

بررسي تاثير معماري بر سينماي اکسپرسيونيست معماري و سينما هر دو به ايجاد فضا و روح زندگي ميپردازند و در فرآيند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکي پايبندند. مصالح معماري عموما مادي و واقعي است و مصالح سينما صوري و خيالي … اگرچه در معماري هاي اخير نيز

مدرنيسم جنبشي بود که حدود سال 1880 آغاز شد و در سال 1980 به پايان رسيد. مدرنيسم به صورت رويکرد تؤري در هنر توصيف مي شود. «هنر به خاطر هنر» اصطلاحي است که نمون? اين جنبش بود زيرا به طور اساسي گفته مي شود که بايد هنر را بيشتر بررسي کرد تا مواردي بيشتر

پيشنهاد معماري براي شهر سنندج در شهر سنندج طبق نتايج همدماي مؤثر 77 درصد اوقات سال احساس سرما وجود دارد و حدود 3 درصد شرايط گرم وجود دارد و حدود 20 درصد آسايش حرارتي برقرار است . بنابراين اولويت معماري در شهر سنندج مقابله با سرماي هوا در طول سال م

معماري روم قدرت روم که پس از اتروسکها بر ايتاليا حاکم و جانشين ايشان شد. اقوام ستيزه ايتاليا را مطيع حکومت واحد روم گردانيده و سرانجام ملتهاي اروپاي غربي و مديترانه و خاور نزديک را در زير پرچم امپراطور روم گرد آورد .که به گفته مورخ بزرگ روم « انقلا

هنگامي که از مراکز مذهبي سخن مي گوييم ذهن ما توجه به مقابر و زيارتگاه ها و مساجد مي شود صحيح هم اين است تقريباً در هر مرحله از مناطق شهري يا روستايي يک مسجد در بسياري از روستاها تکيه و سقاخانه ها وجود دارد. عمده ترين دليل اين موضوع آن است که شيعيان

سه معماري پست مدرنيسم پس ازآرام شدن شرايط کشور بعد از جنگ و آغاز دهه هفتاد شهرهاي کشور پر شدند از بناهاي ريز ودرشتي که نيازهاي ساختماني جديد را برطرف سازند. شهرهاي گسترش يابنده و بافتهاي موجود شهري مملو از پروژههاي ساختماني جديد شدند. ساختمانهاي جدي

بناي يادبود خيام از جمله بناهايي است که همچون برج آزادي سمبل معماري معاصر ايران است. معماري معاصر ايران از نگاه ميرميران 1 بررسي تحولات معماري معاصر ايران در دوره‌هاي مختلف، از نظر چگونگي توجه به معماري گذشته، موضوعي است که سيدهادي ميرميران، بارها

معماري گذشته معماري مناطق کويري در عين پاسخگويي به نيازهاي انسان و شرايط محيط، جلوه هايي از تجلي کالبد بخشيدن به ارزش ها و باورهاي فرهنگي جامعه را نيز به نمايش مي گذارد مانند بهره گيري از سلسله مراتب، که در عين اينکه توجه به درون و بطن را به زيباي

چکيده: در اين مقاله ابتدا با تعاريف، انواع و کاربردهاي مقياس آشنا مي شويم. در ادامه عناصر و اصول کلاسيک معماري ايران را بررسي مي کنيم. سپس پيرامون تناسبات طلايي و انساني در معماري صحبت مي کنيم و پيمون در ايران و کن در ژاپن را معرفي مي کنيم، همچنين

مصرفي واژه ها: قبل از اينکه به مصرفي و بررسي بناهاي مورد بحث بپردازيم، لازم است که تعدادي از کلمات به کار رفته در متن را مصرفي و معاني و مفاهيم و مورد امتهايي که از نظر ما به يا کلمات تعلق مي گيرد را بيان کنيم. سرا: به بنايي گفته مي شود که حياط

( نظري اجمالي به معماري ايران درعهد اسلام) « معماري ايران در طي تاريخ طولاني خود داراي ويژگي، اصالت، طرح و سادگي، توأم با آرايش بر مايه بوه است» با اين برداشت آرتورپوپ- مستشرق و ايران شناس نامي آمريکا به فرهنگ معماري ايران ردي مي آورد. او مي گويد: (

مطالب اين مجموعه با عنوان بررسي تزئينات ونقوش مسجد جامع يزد جمع گرد آوري شده و سعي برآن بوده تا جايي که متون تاريخي باقيمانده و منابع و سوابق تاريخي مسجد جامع يزد اجازه داده است به ذکر توضيحاتي راجع به مصالح و کتيبه ها و تاريخ بناي آن و تغييرات ايجا

معماري بيزانس 326-565 ميلادي دستاورد هاي برجسته تمدن بيزانس عبارت بود از اداره امور دولتي و هنر تزئيني : دولت و کشوري که يازده قرن دوام آورد، و سانتا سوفيايي که هنوز هم بر جاست. تازمان يوستينيانوس ديگر هنر مشرکانه به پايان رسيده بود و نيمي از آثا

معماري قاجار پهلوي معماري ايران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوي دچار هرج و مرج و آشفتگي شد در اين دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهايي هستيم که هر کدام بيانگر يکي از مکاتب فکري دوره هايي مشخص از تاريخ ايران هستند : کاخ مرمر به تقليد از معما

تئوري هاي تناسبات منظور از تئوري هاي تناسبات ? ايجاد احساس نظم بين اجزاء يک ترکيب بصري است. طبق نظريه " اقليدس " نسبت ? به مقايسه کمي دو چيز مشابه اطلاق مي شود ? حال آنکه تناسب به تساوي نسبتها اطلاق مي شود . بنابراين ? تحت هر

گفتار اول: طرح مسئله بر اساس تحقيقات و مطالعات انجام شده، شهر مشهد با شرايط و موقعيت حاضر فاقد گالري هنري دائمي است. تعداد اندکي گالري موجود است که مختص به ارگانهاي خاص است ودرزماني محدود برپا مي شودو ساير مواردمانند فرهنگسراها ونگارخان

معماری ایران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوی دچار هرج و مرج و آشفتگی شد در این دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهایی هستیم که هر کدام بیانگر یکی از مکاتب فکری دوره هایی مشخص از تاریخ ایران هستند : کاخ مرمر به تقلید از معماری سنتی و عمارت شهربانی کل کشور به تقلید از تخت جمشید و ساختمانهای بلدیه ( شهرداری ) و پستخانه به شمال و جنوب میدان امام ( سپه ) به تقلید از معماری ...

معماري اطلاعات در سالهاي اخير به عنوان واژه اي تازه در طراحي وب راه يافته است.هنوز هم متخصصين در ارائه تعريفي واحد از معماري اطلاعات مشکل دارند.مثل دو واژه رده بندي (Taxonomy)و ابرداده (Meta Data)که درسخنراني ها و مکالمات راه يافته ولي استفاده کنندگ

مقدمه هنر جوهره‌اي است که در ذات هر ايراني به فضل الهي به وديعه نهاده شده است. به همين علت جلوه‌هاي هنر در تمام مظاهر و مقوله هاي زندگي ايراني مانند:‌ معماري، نقاشي ، خط و کتابت ، پارچه‌بافي، قالي وگليم‌بافي، فلزکاري، سفالگري و ...... در طول تاريخ

نظر آيزنمن در مورد معماري امروزي در اين جا چند نمونه از مباحثي که در مورد توضيح شده ذکر مي شود . حسينعلي نوذري ، نويسنده و نظريه پرداز معاصر مي نويسد: «شالوده شکني، ساخت گشايي، روش يا متد تحليل پست مدرن ، هدف آن گشودن يا باز کردن تمام ساختار ها

طرحريزي معماري معمار معمولاً هنگامي شروع به کار مي کند که محل و نوع و هزينه يک ساختمان مشخص شده اند. محل شامل رفتار متغير محيط طبيعي مي شود که بايد طبق نيازهاي فيزيکي ثابت انسان تغيير داده شود؛ نوع ، فرم عمومي تعيين شده توسط جامعه است که بايد طب

سلجوقيان: ساختمان مظهر زيبايي معماري سلجوقي موقر و نيرومند و داراي ساختاري بغرنج بود. ولي اينهمه نه ناگهاني بودند و نه تصادفي، بلکه تجلي متعالي يک رستاخيز ايراني بود که در اوايل سده دهم با سامانيان آغاز شد. اين رستاخيز در زمان سلجوقيان به اوج خود

تحليل مسائل پيرامون مرمت دوره جديد مرمت در عمارت چهل ستون قزوين از سال 1334 آغاز شد؛يعني از زماني که اين عمارت را،به گمان حفظ ارزش هاي آن ،براي کاربري موزه هنرهاي زيبا در نظر گرفتند.گذشته از تعميرات سال 1347 ،اين بنا از سال حدود52 تا73(بيش از 20 س

معماري يونان نظام جديد دوران پادشاهي Polis- واحد اجتماعي و اجرايي کشور يونان- در قرن پنجم قبل از ميلاد مسيح بود. از آن موقع به بعد اين ساختار قدرتمند، سمبول و نشانه خود را به فراتر از حوزه و قلمرو يونان انتقال داده است. تا حدي مثل جزيره سيسيل يو

با توجه به تحولاتي که در عرصه معماري در خصوصاً قرن اخير صورت گرفته است ابهامات از چگونگي ابراز احساسات مخاطبين، در دو زمان اوايل و اواخر قرن، در بين عموم مشاهده مي شود. نگاههاي اوليه از غني و ثبات شگردهاي بوجود آمده در بنيان معماري اصيل و مردمي بس

مقدمه در بررسي آثار معماري در ادوار مختلف تاريخ مي‌توان به رابطه‌ي مستقيم و عميق بين نحوه‌ي نگرش و ايدئولوژي بشر نسبت به هستي و اعتقادات او و به طور کلي آن چه را فرهنگ مي‌ناميم و آنچه که به عنوان اثر معماري عرضه مي‌نمايد پي برد. به اين معني که

معماري فلسفي شرق دور چين: از ميان تمدنهاي بزرگ غيرغربي، تمدن چين نخستين تمدني بود که اروپائيان با آن آشنا شدند و آن را ارزيابي کردند. ولي فقط در پنجاه و اندي سال گذشته اخير است که دستآوردهاي هنر و ادبيات چيني بتدريج بر جهان خارج آشکار شده و من

معماري گذشته معماري مناطق کويري در عين پاسخگويي به نيازهاي انسان و شرايط محيط، جلوه هايي از تجلي کالبد بخشيدن به ارزش ها و باورهاي فرهنگي جامعه را نيز به نمايش مي گذارد مانند بهره گيري از سلسله مراتب، که در عين اينکه توجه به درون و بطن را به زيباي

طرح پژوهشي نظر به اينکه هر اثر تاريخي نمي تواند جدا از فرهنگ دوره خود باشد و يا به عبارتي ديگر هر اثر تاريخي بگونه اي تبلور و فيزيکي فرهنگ زمان خود مي باشد، سپس براي شناخت هر اثر لازم است مسائل و مباحث اقتصادي، اجتماعي فرهنگي دوره مربوطه و همچنين

هنر و معماري اسلامي جهاني شدن را با سه رويکرد مورد توجه و تأمل قرار داده‌اند. گروهي آن را معادل غربي شدن قلمداد کرده و چون اين تمدن را فاقد صلاحيت‌هاي لازم براي جهانشمولي فرهنگ و انديشه‌اش (به ويژه در ابعاد اخلاقي و آرمانگرايي) مي‌دانند، جهاني شدن

نگاهی تطبیقی به عنصر ستون در معماری هخامنشی و یونان و مصر مقدمه : در ناحیه جنوبی ایران و در شمال خلیج فارس، ایالتی واقع شده بود که در روزگار باستان ”پارس“ نامیده می‌شد، که از آغاز دوره اسلامی مرکز آن شهر شیراز بوده است. در این منطقه از ایران سلسله‌ای به نام هخامنشیان به قدرت رسیدند توانستند سالها بر بخش بسیار مهمی از جهان فرمانروایی کنند. ”هخامنشیان از مهارت هنرمندان و صنعتگران ...

سبک معماري در مجموعه سراي گلشن و تيمچه پوستي مصرفي واژه ها: قبل از اينکه به مصرفي و بررسي بناهاي مورد بحث بپردازيم، لازم است که تعدادي از کلمات به کار رفته در متن را مصرفي و معاني و مفاهيم و مورد امتهايي که از نظر ما به يا کلمات تعلق مي گيرد ر

بسمه تعالي مقدمه پروژه کار آموزي : ( توضيحات در مورد مشخصات و تاريخچه شرکت ساختماني مثلث ) محل کار آموزي اين جانب در شهرکي در حال ساخت در نزديکي محل سکونت در شهر هشتگرد بود اما ساختمان اصلي شرکت در کرج بود که در ابتدا فقط يک دفتر در يکي از س

معماري مدرن: مقدمه: معماري مدرن،کارهاي ساخت و ساز، ساختماني اواخر قرن 19 و 20 تاريخچه مربوط به معماري مدرن معماراني را در بر گرفته است که اين قبيل ساختمانها، جنبشهاي کسب گرايي و تکنولوژي و موادي که اين قبيل معاريهاي جديد را ممکن ساخته است را طرا

چکيده مکانهاي مذهبي، مساجد، مصلا و.... هموار ه نقش تعيين کننده اي در اعتلاي فرهنگ، سياست، علم و ساير شئونات تمدن ايفا نموده اند. اين تحقيق معماري، بدنبال خلق فضايي بمنظور ارائه و انجام فعاليتهاي مذهبي و در کنار آن ارائه فعاليتهاي خدماتي و فرهنگي ت

مقدمه: انسان با ساختن خانه از محيط بي انهاي پيرامون خود در يک نقطه گرد مي آيد و از پراکندگي و گريز از طبيعت به تمرکز و حضور روي مي آورد و بدين گونه به طبيعتي که بدون حضور انسان رها شده و پراکنده و فاقد معني است معني مي دهد و با بنا کردن خانه به اي

امروزه فرايندهاي توسعه نرم افزار،عمدتا بر پايه روش هاي مبتني بر معماري بنا شده اند و معماري نرم افزار مبناي توسعه سيستم محسوب مي شود.يکي از فرايندهاي اصلي توسعه مبتني بر معماري،ارزيابي معماري نرم افزار قبل از اتمام طراحي و ورود به مرحله طراحي دقيق و

شرایط اقلیمی و خصوصیات آب و هوایی سلسله جبال البرز و زاگرس نواحی مرکزی ایران را از دریای خزر در شمال و جلگه بین النهرین در غرب جدا می کنند . کوههایی نیز به صورت منفرد در مرکز و شرق ایران وجود دارند از جمله کوه تفتان ، شیر کوه و ... کوهستان های غربی که دامنه های غربی رشته کوههای فلات مرکزی ایران و سراسر کوههای زاگرس را در بر می گیرد از مناطق سردسیر کشور به شمار می آیند . کلیات آب ...

معماري سرويس گرا به عنوان يکي از آخرين دستاوردها در توليد نرم افزار، به نظر مي رسد، در سالهاي آتي معماري غالب صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات باشد. علت بوجود آمدن اين معماري، ايده اي بود که در ذهن تعدادي از معماران آن وجود داشت و آن نرم افزار به عنوا

معماری بیزانس(روم شرقی) پیشینه تاریخی: دیوکلسین, قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان همطرازش تقسیم نمود, و عملاٌ اضمحلال امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی ریزی نمود. پس از آن کنستانتین شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتینوپل (قسطنطنیه) نام گرفت. این شهر به طور شگفت انگیزی در سرنوشت شهر (روم) مرکز امپراتوری مؤثر واقع شد و با تضعیف ...

نشانه چیست؟ نقشه کشی: عبارت است از خطوط و اشکالی که همراه با علامات بصورت قراردادهای بین المللی است کد برای نمایش یک شئ و یا به عبارت دیگر نقشه ی تصاویر یک جسم با مقیاس کوچکتر و یا مقیاس دلخواه است. کروکی چیست: نوعی نقشه ‌فنی است که با دست آزاد و بدون وسایل رسم کشیده می شود و بیانگر یک مقدار ساده است. نقشه کشی در دو مرحله صورت می گیرد. 1-مرحله کار مدادی 2-مرحله کار مرکبی نقشه ...

معماري پلها پي سازي يا شالوده ريزي : يکي از مهمترين مسائلي که در هنگام احداث پل و سد، مهندسان همواره با آن روبرو بوده اند پي کني يا شالوده ريزي پايه هاي پل است به خصوص هنگامي که رودخانه مورد نظر، پر آب عميق و يا عريض بوده اند. به همين جهت شراي

معماري اسلامي مقدمه منظور از هنر و معماري اسلامي، همان هنر و معماري سرزمين‌هاي‌ - خاورميانه، آفريقاي شمالي، هند شمالي و اسپانيا - است‌ که از آغاز قرن هفتم ميلادي تحت حاکميت مسلمانان قرار گرفتند. خاستگاه‌ها و ويژگي‌ها اهميت تزيينات خو

تأثير هنر و معماري اسلامي بر هنر و معماري اروپا و امريکا نويسنده: حسن بلخاري منبع: کتاب حکمت هنر، زيبايي (مجموعه مقالات)، چاپ اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامي جهاني شدن را با سه رويکرد مورد توجه و تأمل قرار داده‌اند. گر

در شمال آمريکا، مکزيک و کاليفرنيا باروک در مکزيک: باروک در مکزيک بر گرفته شد از معماري (بلاترسکو و چاريگرسکو) در قرن پانزدهم بلاترسکو بدون محدوديت براي طراحي دکور و نقش و نگارهاي پيچيده رقم زده شد و آهنگري نقره (بلاتروز)در قرن 17 بعد از تو

وقتي به هنر تعبير "اسلامي" اطلاق مي‌شود به اقوامي اشاره مي‌کند که زير نظر حکام مسلمان مي‌زيسته‌اند و يا در فرهنگ‌ها و جوامعي زندگي مي‌کرده‌اند که به شدت متأثر از ويژگي‌هاي خاص حيات و انديشه اسلامي بوده‌اند. تعبير اسلامي بر خلاف تعبير مسيحي نه ت

• وقتي آشکار مي شود, که بدانيم در ساخته هاي اين دوره به کاربرد مادي و معنوي بناها که از مهمترين ويژگيهاي آن است توجه شده است.براي دريافتن اهميت اين ويژگيها در گسترش معماري شايسته است طبقه بندي بناهاي دوره اسلامي و کاربرد آنها را مشخص کنيم.

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: معماري اسلامي برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غناي تمدن اسلام را با بهره‌گيري از روح معنويت نشان مي‌دهد. اين امر به گونه‌اي است که اعتقاد به توحيد و ايمان به تعاليم اسلام به عنوان انديشه زيبايي‌شناسي دين اسلام در م

مقدمه اي بر تکنولوژي و معماري فرم عبارت از هندسه و شکل اثر مي باشد و عملکرد، شامل کاربري ها و بهره گيري ها در فضاي معماري است. تکنولوژي شامل فرآيند ساخت، تفکر پيرامون نحوه ساخت و مصالح، تکنيک ها و سيستم هاي ساختماني مي باشد. فرهنگ

پيشينه تاريخي: تقسيم امپراطوري روم به دو بخش شرقي و غربي وضعيت اين امپراطوري و ايجاد امپراطوري بيزانس و در نهايت سقوط امپراطوري روم غربي با تحولات مهمي در اروپاي غربي همراه گرديد. از گذشته هاي دور هميشه اقوام ساکن شمال اروپا و حتي قسمت آسياي غربي بر

علي رغم تعاريف افراد مختلف از رمانتيسم، ارائه تعريفي مشخص از آن دشوار مي نمايد گاهي آن را چنان با احساس و عاطفه آميخته مي دانند که به هر چيز که برانگيزاننده احساس باشد؛ خواه متعلق به امروز باشد و يا ديروز "رمانتيک" قلمداد مي کنند و گاه آن را عشق و

تئوري هاي تناسبات منظور از تئوري هاي تناسبات ? ايجاد احساس نظم بين اجزاء يک ترکيب بصري است. طبق نظريه " اقليدس " نسبت ? به مقايسه کمي دو چيز مشابه اطلاق مي شود ? حال آنکه تناسب به تساوي نسبتها اطلاق مي شود . بنابراين ? تحت هر سيستم ت

پارت دربرگيرنده خراسان امروزي بود. در کتيبه بيستون که به داريوش بزرگ تعلق دارد از اين ناحيه بعنوان يکي از ساتراپيهاي ايران ياد مي شود. در مورد نژاد مردم ساکن اين سرزمين که پارت ها ناميده مي شوند بين پژوهندگان و مورخان اختلاف نظر وجود دارد. بعضي اين

حرکت اسلام و معماری ایران به سمت کمال گرایی دو جانبه نگرش ذهنی معمار ایرانی: میراث معماری کهن ایران تعالیم اسلام معرفی آثار چند بنیانی ترکیب روح اسلام با یک معماری دیرینه مسجد به عنوان نماد و سمبل معماری اسلامی مساجد در معماری اسلامی ایران مساجد مهمترین بناهای مذهبی هر شهر وروستا استفاده از عناصر تزئینی گوناگون در آراستن مساجد انواع مساجد شبستانی یک ایوانی دو ایوانی چهار ایوانی ...

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول