دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی و دانش آموزی در مورد کیفرهای اخروی گناه

تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع کیفرهای اخروی گناه در سایت یافت گردید:

فصل اول : مبادي تحقيق فصل اول 1. موضوع تحقيق 2. تعريف مسئله مورد پژوهش 3. فرضيات 4. هدف تحقيق 5. ضرورت تحقيق 6. محدوديتها و مشکلات تحقيق 7. واژه ها و اصطلاحات تحقيق 1. موضوع تحقيق : ارزيابي فرهن

کيفرهاى دنيوى گناه در قرآن، ده‏ها آيه پيرامون آثار و کيفر گناه آمده و در اينجا به ذکر چند نمونه مى‏پردازيم: «فَاَنزلنا عَلى الّذينَ ظلموا رِجزاً مِنَ السّماءِ بِما کانوا يَفسقُون» (403) «بر ستمگران بخاطر نافرمانى عذابى از آسمان فرستاديم.» «ي

مخالفت با امر و نهی خدا و سرپیچی از طاعت و رضایت او را به نام زیر خوانند: 1-ذنب، زیرا گناه پیامدها و مفاسدی دارد که بر آن مترتب می شود، و ذنت گرفتن دم چیزی و کشیدن آن به سوی خود است، و گنهکار نیز با گناه خود مفاسید بسیاری را به سوی خود می کشاند. 2-اثم، زیرا اثم به معنای تاخیر است، و گناه نیز انسان را از رسیدن به پاداش الهی و نیکی ها باز می دارد. 3-عصیان، زیرا عصیان به معنای دفاع ...

نماز موجب ياد خداست: ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و کنترل غرايز سرکش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مي‏باشد، خدايي که از تمام کارهاي کوچک و بزرگ ما آگاه است، خدايي که از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از اند

مبانی فلسفی جاودانگی نزد کانت چکیده در میان فیلسوفان غربی، کسانی که به جاودانگی انسان معتقدند در حوزه عقل نظری به استدلال و اقامه براهین عقلی پرداخته اند ولی هیوم بر خلاف آنان معتقد بود که اینگونه قضایا، تحلیلی بوده و ارزش معرفتی ندارند و کانت نخستین بار با توجه به مبانی فلسفی خاص خود در مقابل همه این نظریات ایستاد و ثابت کرد که اموری همچون جاودانگی نفس در حوزه عقل نظری امکان ...

اگر بگويم قدرت و ريشه توبه، همپاي پاي گذاري آدمي بر روي کره خاکي است و عمري به درازاي حيات بشري دارد مي‌توان ادعا کرد، قلم را به مبالغه نياورده‌‌ايم. توبه را نه تنها از ديدگاهي صرفاً ديني و مذهبي، بلکه از منظر انساني و عرفي نيز مي‌توان به نظاره نش

بعد از مرگ هر فردي جد او را بايد دور از مردم بر بالاي کوه در جاهايي که آنها را برج خاموشان گويند،‌ بيفکنند تا طعمه مرغان و جانوران لاشخور گردد (سگي يا مرغي آن را بدرد). پس از مدتي آن استخوانهاي پراکنده را گردآورده در چاهي که آن را استودان (استخواندا

شايد همه ي ما بيش و کم از انتظار، طعمي تلخ و مفهومي دردآور و خاطره اي نخواستني به ياد داريم. نگاه کردن دائمي به ساعت، قدم زدن و گز کردن عرض کوچه، ديده دوختن به راه و آخر هم خستگي و درماندگي و بازگشت ... از انتظار برخي حوادث يا افراد، بيشتر خمودي و ر

هو الحق مقدمه: همواره قواعد حقوق و قوانین در پی عدالت گستری بوده تا آدمی در آسایش و امنیت و با انتظام جامعه در محیط زندگی خویش به حیات ادامه دهد. از زمان خلق بشر و تشکیل اجتماع آرام آرام تحولات چشم گیر قوانین ایجاد شده و هم اکنون نیز متداوم است. بر همین اساس در ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام نیز رعایت حقوق انسان ها که خود مظهر تحقق عدالت و امنیت می باشد و احترام گذاشتن به ...

مساجد اسلامی درسرزمین ایران،مثل همۀ ممالک اسلامی،جلوه ای اززیباییهای بصری ونمونۀ بارزی ازتلفیق وارتباط فرم های نمادین با باور-های عمیق اعتقادی است. اشکال الگویی وارتباطات سمبولیک درتمامی جوانب ونماهایشان به وضوح دیده می شود.« اساساً هنرهای دینی،به خصوص مساجد اسلامی دریک امر مشترکند وآن جنبۀ سمبولیک آنهاست،زیرا درهمۀ این هنرها،جهان سایه ای ازحقیقت ومرتبتی متعالی-ازآن است. ازاینجا ...

چکيده احراز رشد در مسئوليت کيفري دختران از جمله مباحث نوظهوري است که بررسي فقهي در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد . زيرا بسياري از دختران و پسراني که تازه به سن بلوغ جنسي و شرعي رسيده اند ، از رشد عقلي و فکري لازم در مسائل کيفري برخوردار نيستند

اگر بپذیریم که در یک گروه انسانی همیشه مردمانی هستند که تحت تاثیر عوامل مختلف و بدلایل گوناگون گرایشهای بطرف اعمال ضد اجتماعی پیدا می کنند کاملا ساده است اثبات کنیم که این اعمال مخصوص همیشه دارای یک اصل و ریشه نمی باشند تا بعنوان جرم معرفی شوند و دلیل آن باشند که کیفرهایی برای آنها در نظر گرفته شود زیرا آنچه که روزی نام جرم بخود می گیرد ممکنست روز دیگر امری عادی , بی اثر و یا ...

تفاوت بین بهشت و جهنم از نظر اسلام و دیگران چه می باشد؟ پیرامون این پرسش مطالبی را به اختصار برای شما بیان می کنم: 1 ادیان از دید کلی به دو مجموعه تقسیم می شوند: توحیدی و غیر توحیدی. ادیان توحیدی مانند اسلام، مسیحیت و یهودیت. در این ادیان سه اصل و رکن اعتقادی پذیرفته شده است: توحید، نبوت و معاد، که در ادیان غیر توحیدی چندان خبری از این ها نیست.(فصل نامه ادیان و مذاهب، شماره 22، ...

تروريسم و قتل بيگناهان امروزه به صورت چالشي بزرگ براي جامعه بين المللي درآمده است. آمار گروگان گيرها کشتار انسانهاي بيگناه دربمب گذاريها و سوء قصدهاي کور, مشکل جدي را براي جامعه بزرگ بين المللي مطرح کرده است. در اين ميان اين سوال اساسي مطرح است که ح

از زمانی که کیمیاگری در بافت حوزه وسیع دانشوری هند قرار گرفت، تأثیرات دیگر تعالیم متافیزیکی و فلسفی همچون سامخیا، یوگا، وایششیکا و آیورودا غیرقابل اجتناب بود. با این وجود، بیشتر متونرسایان ریشه در مکاتب تنتری کولا دارد که با تعالیم شخصیت ماتسیندرانات مرتبط است. تنها معدودی از مردم در آن زمان رسیانا را درک می کردند. دو نمونه مشهور ناگار جوناچاریا و نیتیاناندهیا هستند. ...

آثار و ثمرات تقوا طبيعت آدمي منفعت جو و طالب سود و فايده است و تا فايده کاري را نداند به آن دست نمي زند. از اين رو داشتن انگيزه نخستين گام براي حرکت در يک مسير است. قرآن و روايات علاوه بر آن که به ارزش و اهميت تقوا، تفسير آن و عوامل و موانع خويشتند

صرفه جويي از مسائلي است که دين اسلام و ساير اديان بزرگ الهي به آن تأکيد و توجه ويژه داشته اند. اسراف مذموم و موجب از بين رفتن نعمت هاي الهي است. بر اسراف دو حالت مترتب است: اسراف آگاهانه و اسراف ناآگاهانه. در مورد اول گناه وعقوبت دنيوي و اخروي بر مس

الف :مکتب کلاسیک حقوق جزا : مطالعه دقیق تاریخ حقوق جزا نشان می دهد که حقوق جزا هم مانند سایر بخش های علم حقوق راه توسعه و تکامل خود را تحت تاثیر تحولات اجتماعی و توسعه های علمی پیموده است . ولی در این میان سهم و تاثیر عقاید و افکار فلسفی اواخر قرن 18 میلادی از هر عامل دیگری بیشتر بوده است .به این دلیل بعضی از حقوق دانان کیفری مبدا پیدایش مکتب کلاسیک حقوق جزا را به زمان انتشار ...

مقدّمه در حقوق جزای اسلامی، تعزیرات از جمله ی مجازات های اسلامی است که در برابر حدود و قصاص قرار می گیرد. در مبحث تعزیرات، حقیقت و ماهیت حقوقی تعزیر تحت عنوان؛ قاعده "التعزیر دون الحد" مورد بحث قرار می گیرد. در ضمن ، به این مساله که آیا تعزیر اختصاص به نواختن تازیانه و آزار جسمانی بر مجرم است یا از طریق دیگر نیز قابل اجراست، پاسخ داده می شود. هم چنین مرجع تعیین کننده کم و کیف ...

در مقدمه این مبحث مهم ، اشاره ای مختصر به تعریف توصیفی فرهنگ و تمدن می کنیم . می توان گفت فرهنگ عبارت است از شیوه انتخاب شده برای کیفیت زندگی ، که با گذشت زمان و مساعدت عوامل محیط طبیعی و پدیده های روانی و رویداد های نافذ ، در حیات یک جامعه به وجود می آید . البته می دانیم که این گونه معرفی ، بیش از یک توصیف اجمالی نیست ، و لی برای دیدگاه ما در این مبحث کافی به نظر می رسد . اما ...

مقدمه اگر بگویم قدرت و ریشه توبه، همپای پای گذاری آدمی بر روی کره خاکی است و عمری به درازای حیات بشری دارد می‌توان ادعا کرد، قلم را به مبالغه نیاورده‌‌ایم. توبه را نه تنها از دیدگاهی صرفاً دینی و مذهبی، بلکه از منظر انسانی و عرفی نیز می‌توان به نظاره نشست. چرا که آدمی در گذرگاه زمان با صرف نظر از جامعه‌ای که به آن تعلق دارد و با قطع نظر از آداب و رسوم «سنت‌ها» اعتقادات و گرایشات ...

مقدمه : در شریعت مقدس اسلام، اگر چه « اصل قصاص» در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص با شرایطی مورد پذیرش قرار گرفته است، ولی همواره شارع مقدس به عفو و گذشت نسبت به قصاص توصیه و تأکید داشته و با وعده پاداش اخروی برای عفو کنندگان، عفو را برتر و افضل از اجرای قصاص دانسته است. به عبارت دیگر، نظام حقوقی اسلام، در واکنش نسبت به این قبیل جرایم، دو اصل مهم عدالت و رحمت را مورد توجه و لحاظ ...

چکیده: ربط و نسبت دو مقوله دین و پیشگیری از انحرافات اجتماعی هم برای کسانی که دغدغه دین و اجتماع دارند به خصوص آنان که در جامعه دینی زندگی می‏کنند، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، اینکه دین در این زمینه چه وظیفه ای دارد و از چه ظرفیت‏های و کارکردهای در قبال این موضوع برخوردار است و اینکه انحرافات اجتماعی چه جایگاهی دارند و چه نسبتی میان آنها و گناه شرعی و انحرافات اخلاقی برقرار ...

مقدمه اگر بگویم قدرت و ریشه توبه، همپای پای گذاری آدمی بر روی کره خاکی است و عمری به درازای حیات بشری دارد می‌توان ادعا کرد، قلم را به مبالغه نیاورده‌‌ایم. توبه را نه تنها از دیدگاهی صرفاً دینی و مذهبی، بلکه از منظر انسانی و عرفی نیز می‌توان به نظاره نشست. چرا که آدمی در گذرگاه زمان با صرف نظر از جامعه‌ای که به آن تعلق دارد و با قطع نظر از آداب و رسوم «سنت‌ها» اعتقادات و گرایشات ...

مقدمه : در شریعت مقدس اسلام، اگر چه « اصل قصاص» در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص با شرایطی مورد پذیرش قرار گرفته است، ولی همواره شارع مقدس به عفو و گذشت نسبت به قصاص توصیه و تأکید داشته و با وعده پاداش اخروی برای عفو کنندگان، عفو را برتر و افضل از اجرای قصاص دانسته است. به عبارت دیگر، نظام حقوقی اسلام، در واکنش نسبت به این قبیل جرایم، دو اصل مهم عدالت و رحمت را مورد توجه و لحاظ ...

محضرهايى که از احترام ويژه‏اى برخوردارند همان طور که گفته شد:محترم بودن محضر حاضر و لزوم احترام آن منوط به‏چيزى نيست، بلکه نفس حضور او-هر کس که باشد-چنين اقتضايى دارد. اکنون سخن ما اين است که اگر فردى که در محضر او هستيم شخص خاصى‏باشد، مثلا داراى

الحمد لله الذى جعل الکتاب هدى للمتقين، و الصلوه و السلام على من هو افضل‏الانبياء و المرسلين، و على اهل بيته الطيبين الطاهرين. اهميت تقوا يکى از امورى که در فرهنگ اسلامى و متون دينى از اهميت فوق العاده‏اى‏برخوردار است و بلکه به حق مى‏توان گفت اساس

هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه» است. دورى از گناه هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه»

ارزيابي گناه از ديدگاه انديشه و عمل گناه و انديشه در قرآن آياتي يافت مي شود که انديشه گناه را گناه مي داند مانند: «ان الذين يحبون ان تشيع الفحاشه في الذين امنوا لهم عذاب اليم في الدنيا و الاخره» [1]؛ کساني که دوست دارند زشتيها در مي

رابطه مفهوم شرعي «گناه» و مفهوم حقوقي «جرم» و نسبت «تحريم» و «تجريم» چکيده در سياست‌ جنايي تقنيني جمهوري اسلامي ايران علاوه بر اعمال و رفتارهاي جرم‌انگاري‌شده توسط قوه قانون‌گذاري، محرّمات شرعي نيز قابل تعقيب و کيفر دانسته شده‌‌اند. چنين قولي

اينترنت همراه با رشد روزافزون خود، کاربردهاي فراواني در صنايع مختلف يافته است. امروزه اينترنت بعنوان رسانه‌اي قدرتمند در اختيار صنعت تبليغات قرار گرفته است. بدليل ويژگي‌ها و مزيتهاي فراواني که اينترنت در مقايسه با رسانه‌هاي سنتي دارد، تبليغات اينترن

کيفرهاى دنيوى گناه در قرآن، ده‏ها آيه پيرامون آثار و کيفر گناه آمده و در اينجا به ذکر چند نمونه مى‏پردازيم: «فَاَنزلنا عَلى الّذينَ ظلموا رِجزاً مِنَ السّماءِ بِما کانوا يَفسقُون» (403) «بر ستمگران بخاطر نافرمانى عذابى از آسمان فرستاديم.» «ي

. شکل گيرى نظام جمهورى اسلامى بر پايه اسلام و شرع و تأکيد بر جريان تمام امور در چارچوب شريعت و پاى بندى به احکام به عنوان مبناى عمل نظام اسلامى، تاکنون پرسش هاى بسيارى را پيش روى پايه گذاران و دست اندرکاران نظام از يک سو و انديشمندان و نظريه پردازان

کسيکه گناه ميکند و فرمان خداوند را به جاى نمى آورد، در حقيقت ، نعمت هايى را که خداوند به او داده است ، تباه ميکند. زيرا چنين کسى ، براى آن که بتواند گناهى را مرتکب شود، ناچار بايد تمام نيروهائى را که در وجودش هست ، به کار ببرد. در حاليکه خداوند، اين

ارزیابی گناه از دیدگاه اندیشه و عمل گناه و اندیشه در قرآن آیاتی یافت می شود که اندیشه گناه را گناه می داند مانند: «ان الذین یحبون ان تشیع الفحاشه فی الذین امنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و الاخره» [1]؛ کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت می باشد. قابل توجه اینکه آیه نمی گوید: کسانی که رواج زشتیها دهند، بلکه می گوید: ...

(( بسم الله الرحمن الرحيم )) سرآغاز (( اعملو عبادالله ان التقوي دار حصن عزيز و الفجور دار حصن ذليل لا يمنع اهله و لا يحرز من لجا اليه )) اي بندگان خدابدانيد که همانا تقوا و پرهيزازگناه حصاري محکم و جايگاهي منيع است که در آن حصار زياني بکسي نمي رس

شکل گیرى نظام جمهورى اسلامى بر پایه اسلام و شرع و تأکید بر جریان تمام امور در چارچوب شریعت و پاى بندى به احکام به عنوان مبناى عمل نظام اسلامى، تاکنون پرسش هاى بسیارى را پیش روى پایه گذاران و دست اندرکاران نظام از یک سو و اندیشمندان و نظریه پردازان اسلامى از سوى دیگر گذاشته است; پرسش هایى که در عرصه اندیشه و عمل، در سه دهه گذشته چالش هاى زیادى را پیش آورده است. یک پرسش اساسى و ...

معناي گناه گناه به معني خلاف است و در اسلام هر کاري که برخلاف فرمان خداوند باشد گناه محسوب مي شود. تقسيم بندي گناهان در روايات روايات متعددي از ائمه(ع) به ما رسيده که بيانگر تقسيم گناهان به کبيره و صغيره است و درکتاب اصول کافي يک باب تحت عنوان«

رفع تنگناهای بانکی و رقابتی نمودن سیستم بانکی : 1-برای تجهیز سپرده های ارزی ، افتتاح حساب ارزی برای افراد حقیقی و حقوقی در بانکهای کشور (بامنشاء داخلی یا خارجی) مجاز است . به حسابهای یاد شده بر اساس ضوابط بین المللی سود ارزی تعلق خواهد گرفت و محدودیتی در خصوص نقل و انتقال این وجوه توسط صاحب آن اعمال نمی گردد ، همچنین وجود حسابهای ارزی برای اخذ اعتبارات ریالی یا گشایش اعتبار به ...

چکیده در سیاست‌ جنایی تقنینی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اعمال و رفتارهای جرم‌انگاری‌شده توسط قوه قانون‌گذاری، محرّمات شرعی نیز قابل تعقیب و کیفر دانسته شده‌‌اند. چنین قولی به وحدت مفهوم «جرم» و مفهوم «حرام» و در نتیجه، خلط «تحریم» و «تجریم» واکنشهای مخالف بسیاری را در میان نویسندگان حقوقی متخصّص و متفنّن برانگیخت. از آنجا که این واکنشهای انتقادی بدون آشنایی یا بی‌توجه به مبانی ...

حضرت على‏عليه السلام بارها در نهج‏البلاغه از نماز و ياد خدا سخن به ميان آورده که در کتابى به نام «نماز در نهج‏البلاغه» گردآورى شده است. ما در اينجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و ياد خدا که مهمترين مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مى‏کنيم: مى‏فرمايد: «

عصمت‏به معنى مصونيت‏بوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر

ابن أثير، لغت شناس معروف در کتاب ارزشمندش، النهايه ، مي نويسد: «الزهد: قليل الشيء شيء زهيد؛ زهد؛ يعني، چيز اندک و ناچيز». [ وقتي گفته مي شود:] «تزاهدوا الحدّ: احتقروه و أهانوه؛ نسبت به چيزي زهد ورزيدند؛ يعني، آن را حقير شمردند و ناچيز انگاشتند». همچ

چه کسي مايل است هفتاد هزار ملک او را نفرين کنند؟ يکي از گناهاني که در قرآن، روايات و اخبار به دست آمده از معصومين (عليه السلام) به کبيره بودنش تصريح شده «دروغ» است. دروغگو دشمن خداست. اين جمله يکي از آن جملاتي است که اغلب ما از کوچکي آن را مي شنويم

سپاس بي کران پروردگار را که به انسان قدرت انديشيدن بخشيد. تا به ياري اين موهبت راه ترقي و تعالي را بپيمايم و اميد به اينکه عنايت الهي شامل حال ما باشد. تا با عنايت اندک علمي خود در خدمت به بشر باشيم. يکي از بارزترين ويژگي هاي عصر حاضر گسترده کامپيوت

از آنجا که قرآن پام و سخن خدا و راهبردهاي الهي براي اداره صحيح جامعه انساني است ، بايستي از سوي مسلمانان با توجه جدي رو به رو شود . اين که امام صادق (ع) فرموده است : قرآن عهد خداست با خلقش ، پس پسنديده است که هر فرد مسلمان هر روز در آن بنگرد که خداي

بشر وانديشه کمال مطلق، ماديون و جهان بيني يک بعدي، مکتب پيامبران وايمان به مبدا و معاد، تشبه به کامل مطلق، مردم و ايام زندگي، مرگ از زندگي بهتر، ياد خدا و آرامش ضمير، ايمان و تسخير غرائز، آخرت و حيات جاودان، ايمان به معاد و احساس مسئوليت، بدبيني به

يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا يَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسى أَن يَکُونُوا خَيراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسى أَن يَکُنَّ خَيراً مِّنهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسکمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالاَلْقَبِ بِئْس الاسمُ الْفُسوقُ بَعْدَ الايمَن

حج در اسلام، ذخيره‏اى ارزشمند، بلند پايه و جاويد و چشمه‏اى هميشه جوشان با جويبارهاى گوارا، زلال و يک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مى‏طلبد تا به آنها حيات و نشاط ببخشد. با کمال تأسف، بيشتر حاجيان، از حج تنها به پوسته‏اى از

بدون شک در عصر ما که بعضي نام آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي گذارده‌اند و افراد غربزده، بي‌بندوباري زنان را جزئي از آزادي او مي‌دانند، سخن از حجاب گفتن براي اين دسته ناخوشايند و گاه افسانه‌اي است متعلق به زمان‌هاي گذشته. ولي مفاسد بي‌حساب و مشکلات

مراعات حقوق اقوام و ذوي‌الارحام از جمله وظائفي است که شريعت مقدس اسلام نسبت به آن تأکيد فراوان فرموده و تارک آن را ملعون و مطرود از رحمت خداوند دانسته است. امروزه در جامعه اسلامي ما کمتر متوجه مي‌شود و صله رحم را يکي از امور عرفي دانسته و اهميتي به

امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام

واژه دين در فرهنگ لغات ونيز در کاربردهاي قرآني به معاني حکم وقضا ،رسم و عادت ، قانون ، جزا، حساب، شريعت، طاعت وبندگي ،تسليم و انقياد ، ملت ، اسلام ،روش ورويه وتوحيد وخداپرستي آمده است .1 با اين که اصل دين در باره پژوهشگران ودين پژوهان ، کهن ترين واث

يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا يَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسى أَن يَکُونُوا خَيراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسى أَن يَکُنَّ خَيراً مِّنهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسکمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالاَلْقَبِ بِئْس الاسمُ الْفُسوقُ بَعْدَ الايمَن

خلاصه‌اي از زندگينامه حضرت مهدي «عج» در نيمه شعبان سال 255 ه در سامراء به دنيا آمد. 1 ايشان هم نام پيامبر (ص) و کينه‌اش ابوالقاسم است. حجت، قائم، صاحب الزمان، بقيه ا… خلف صالح از القاب آن حضرت و مشهورترين آن مهدي عليه‌السلام است. مادرش نرجس، که به ن

ترجمه صاحب محدث دهلوي اي مسلمانان بايد که دستوري طلبند از شما آنانکه مالک ايشان شده است دست هايي شما و آنانکه نه رسيده اند بحد احتلام از شما سه نوبت پيش از نماز فجر وقتيکه فرو مي نهيد جامه هاي خود را نيم روز و پس از نماز عشاء اين سه ساعت خلوتست برا

همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و

نگرشي بر دعاي عرفه صحيفه سجاديه عرفه، روز رحمت و مغفرت الهي است. روز بهره گيري از رحمت واسعه الهي است، هر کس به اندازه معرفت و شناختش، بايد دست راز و نياز به سوي حضرت حق بلند کند و مناجات و استغفار نمايد. سخن گفتن با خدا و راز و نياز به درگاه الهي

مسائل اخلاقى در هر زمان از اهمّيّت فوق العاده اى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهمّيّت ويژه اى دارد، زيرا: 1 از يک سو عوامل و انگيزه هاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيّه مقدّمات بسيارى از مفاسد اخلاقى هزي

يَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ کَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَکَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ يُبيِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآيَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُون

کتاب اصحاب امام علي (ع) مشتمل بر نام و زندگي نامه ???? صحابي اميرمومنان تاليف استاد محقق آيت الله ناظم زاده قمي در دست چاپ و انتشار است که مقاله مالک اشتر نخعي که از تحقيق هاي جامع و منحصر به فرد درباره اين صحابي بزرگ اميرالمومنين است، را از آن کتاب

بزرگ‏ترين گناهان امير المؤمنين‏عليه السلام مى‏فرمايد: «ان اعظم الخطايا عند الله اللسان الکذوب; بزرگ‏ترين گناهان نزد خدا، زبان بسيار دروغ گو است.» زبان دروغ گو داشتن، يعنى دروغ گو بودن. دروغ به وسيله زبان، وجود پيدامى‏کند و زبان يکى از علل وجودى د

مقدمه : در اين مقطع زماني ، ياد و نام مبارک پيامبر اعظم از هميشه زنده تر است و اين يکي از تدابير حکمت الهي است . امروز امت اسلام و ملت ما بيش از پيش به پيغمبر اعظم خود نيازمند است به هدايت ، بشارت و انذار او و به پيام و معنويت و به رحمتي که او به ان

نخستين نظريه هاي انگيزش دهه 1950 يکي از دوره هاي بسيار پربار، از نظر ارائه مفاهيم انگيزش بود. در اين دسه سه نظريه ويژه ارائه شد. از نظريه سلسله مراتب نيازها، نظريه هاي x و y و نظريه انگيزش – بهداشت. 1) آنها سنگ زير بناي نظريه هايي هستند که در اين سا

1- مقدمه آب که به مصداق و جعلنا من الماء کل شئي حي گهواره حيات مي باشد ، با توجه به اين که وظيفه اصلي رساندن مواد غذائي به تمام سلول هاي بدن و دفع سموم از آنها به عهده آب واگذار گرديده و هر انسان بالغ 57 تا 66 درصد وزن بدنش را اب تشکيل داده و قسمت

(کتاب معاد در قرآن) پس از مرگ به کجا مي روم؟ آيا دوباره باز مي گردم؟ آمدنم بهر چه بود؟ آيا بايد در اين باره بينديشيم؟ آن چه واقع امر است انجام خواهد گرفت پس انديشيدن من در اين باره چه سودي دارد؟ تصور مرگ و حوادث بعد از آن ، زندگي انسان را تلخ مي ساز

بیوگرافی فروغ فرخزاد شاعری نوپرداز و با احساس، هنرمند نقاش، فیلمساز، تهیه کننده فیلم "خانه سیاه" در مورد جذامیان و همچنین فعالیت در امور سینمایی. اشعار فروغ به زبانهای زنده دنیا ترجمه شده و حتی در کشور لیتوانی آثار او ترجمه گردیده است. آثار فروغ فرخزاد هم اکنون هم مورد توجه اغلب جوانها و علاقمندان به شعر نو می باشد. فروغ فرخزاد در دیماه سال1313 در محله امیریه تهران از پدر و ...

دوست داريد سر کار تند و تيز تر شويد؟ وقتي به خانه مي آييد کمتر احساس خستگي کنيد؟ بتوانيد ساعاتي را به آسودگي کنار همسرتان بگذرانيد؟ يا حتي بتوانيد بدون احساس گناه شيريني بخوريد؟ اگر پاسخ شما به اين سؤالات مثبت است، ورزش چاره ي کارتان است! فعال ب

از جمله اين بشارتها آيه 14 و 15 از کتاب يهودا است که مي گويد : « لکن خنوخ « ادريس » که هفتم از آدم بود درباره همين اشخاص خبر داده گفت اينک خداوند با ده هزار از مقدّسين خود آمد تا بر همه داوري نمايد و جميع بي دينان را ملزم سازد و بر همه کارهاي بي دين

موضوع: تذکرات مهم درباره قرآن و تفسیر ترجمه ای بهتر است که سابقه بیشتر و تجربه دارد. در لغات و الفاظ: 1- مترجم عالم تر و ترجمه روان تر 2- در لغات و تجوید و احتمالات 3- تفسیر آیات انتخابی 4- آیات کوتاه و سوره های کوتاه 5- قصه های کوتاه 6- بینش و سواد و حوصله و نیاز بهره گیری از فرصت های کوتاه برای معارف بلند قرآنی دوری از نقل اقوال و انفال- بعضی ها در اقوال می مانند. پناه می برم ...

در مقام انسانيت همين بس که خداوند فرمود:« فتبارک الله احسن الخالقين » پر برکت ومبارک است خدايي که از خاک وگل موجودي را آفريد وبه او اين استعداد را داد تا بهترين مخلوقش باشد وتاج کرامت رابر سرش نهاد . همان موجودي که با نيروي تفکر توانسته آسمان و کوه

يکي از ويژگيهاي جهان آخرت تجسم اعمال است. تجسم اعمال يعني اينکه هر يک ازالفاظ و سخنان و اعمال نيک و بد ما با اينکه در دنيا وابسته به ما بودند و در يک لحظه پديد آمدند و به ظاهر از بين رفتند به صورت وجودهاي مستقلي در صحنه قيامت ظاهر شوند. به عبارتي، ک

علاوه بر عواملی که در کنترل غریزه جنسی و تسکین شهوت بحث شد، از طریق «تغذیه»، «ورزش» و سایر عوامل روزمرّه نیز، می توان به مبارزه با این غریزه برخاست. جوانانی که فعلاً زمینه ازدواج ندارند، باید از بی کاری دوری گزینند،و به هر وسیله ای که باشد خود را سرگرم ساخته، و بدانند که در این دوران جوانی هر چه بخواهند می توانند پیش رفته و در کارهای علمی، فکری، اقتصادی، اجتماعی ... به مراحل ...

ولادت رسول خدا(ص)و شرح زندگانى آن حضرت تا ازدواج با خديجه قبل از آنکه مبادرت به شرح داستان ولادت رسول خدا(ص)بنماييم،مناسب است به پاره‏اى از بشارتهاى انبيا و پيشگوييهاى منجمان و کاهنان و غير ايشان درباره تولد و ظهور آن حضرت اشاره شود زيرا در فصلهاى

دراين مقال سعي ما بر اين است که باور به ظهور منجي را در باور پيشينيان به بررسي و تحقيق بگذاريم. براي اختصار به ذکر پاره اي از منقولات مي‌پردازيم. زرتشت فرموده است: هنگاميکه سزاي اين گناهکاران فرا رسد پس آنگاه اي مزدا کشور ترا بهمن در پايان برپا کن

خداي تعالي براي ما خير مي‌دهد که انسان از اين دنيا که محل حيات اجتماعي اوست، به عام ديگري به نام برزخ و سپس به عالم آخرت کوچ مي‌کند، ولي روش زندگانيش بعد از اين دنيا، انفرادي است، يعني ارتباطي با تعاون اجتماعي ندارد و به کمک و همکاري ديگران نيازمند

تاريخ سجده پس ازآ نکه خداوندآدم راآفريدبه فرشتگان دستورداد تا براي او سجده کنند. همه سجده کردند جزابليس وخداونداورا بخاطرهمين نافرماني ازدرگاه خود راند.اين ماجرا را قرآن بارها تکرارمي کند و مي دانيم که تکرارهاي قرآن بي دليل نيست.اي انساني که همه ي

مهدويت اميدها و نويدها قصّه‏ام آخر شد و اين غصّه را آخر نيامد عمر را پايان رسيد و يارم از در،در نيامد سال‏ها بر من گذشت و لطفي از دلبر نيامد جام مرگ آمد بدستم جام مي‏هرگز نديدم آن که بايد اين قفس را بشکند از در نيامد مرغ جان در اين قفس بي بال و پر

معمولاً رسم اين است که هر هنري را به مذهبي و غيرمذهبي تقسيم کنند. اين تقسيم بندي در آيين يهوديت و مسيحيت وجود دارد و انصافاً براي تحليل ماهيت هنر در آن اديان جواب مي دهد. اما اين تقسيم بندي براي اسلام و تمدن اسلامي چندان جوابگو نيست، زيرا اسلام برخل

فلسفه قيام امام حسين چه بود ؟ چرا امام حسين قيام کرد ؟ انگيزه قيام چه بود ؟ اما اينکه امام حسين چرا قيام کرد ؟ اين را سه جور مى توان تفسير کرد . يکى اينکه بگوئيم قيام امام حسين يک قيام عادى و معمولى بود و العياذ بالله براى هدف شخصى و منفعت شخصى بود

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول